Friday, August 19, 2016

Apabila Hilang Sebelah Mata

Dan sebelah jiwa pun hilang.

Ini mungkin sebuah entri yang panjang. Dan mungkin juga sebuah entri yang bakal menyinggung mana-mana pihak. Namun, ingin juga saya teruskan menulis dan mencatat kerana memang sudah lama tidak melakukan hal-hal sebegini - melepaskan semua rasa dengan hanya ada saya dan diri saya.

Hari ini, seperti sebuah kejutan daripada lena yang amat panjang. Gara-gara FB mengingatkan hari ini ialah Hari Foto Sedunia. #WorldPhotoDay yangmenarik sejarahnya ini harus diketahu oleh semua fotografer di dunia ini. Bagaimana, pada suatu hari, pada tahun 1839, sesuatu yang dinamakan foto telah dicipta. Sains, selalu mengasyikkan. begitu juga seni dan sastera yang mengiringinya. :)

Boleh baca catatan ini di sini:



http://www.ibtimes.co.in/happy-world-photo-day-2016-why-world-photo-day-celebrated-690347?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook#1DOOCrJ0GLmvLooL.97

Sebenarnya, kena 'koma' sebentar kerana terlalu banyak yang ingin saya catatkan di sini. Mungkin selepas meraikan Hari Foto Sedunia ini ataupun selepas mengingat kamera DSLR pertama yang saya beli dengan perit pedih demi tugas hakiki sebagai wartawan dan jurufoto suatu ketika dahulu, atau mengingatkan blog lama https://psittacula.wordpress.com/ yang banyak menyimpan rahsia, menyimpan cerita, menyimpan rasa dan menyimpan sebahagian sejarah hidup-kerjaya saya sebelum ini. Tidak dinafikan saya amat sayangkan blog ini namun ia tak mampu diteruskan atas sebab-sebab teknikal.

Tetapi apabila mengingatkan beratus ribu gambar yang saya ambil masa kini dengan menggunakan telefon bimbit, perasaan itu menjadi semak. Mungkin sebab nilainya kurang - ambil ikut suka, ikut mana sempat dan mungkin juga kerana kualitinya yang tak mampu menandingi kamera lama itu.

Oh ya, bercakap juga tentang hal kamera lama, teringat juga bagaimana rumah saya dimasuki pencuri lalu hilangkan satu beg kamera berisi D80, Flash, lens wide angle dan 50mm serta segala yang ada dalam beg comel itu. Aduhai, rasa mahu menangis. Semenjak peristiwa itu saya akui, semangat hilang apatah lagi berkaitan dengan tugas hakiki yang tidak mahu saya ceritakan hari ini.

Kamera dan gambar serta diri seorang jurufoto bagi saya suatu hubungan istimewa, lebih istimewa daripada mana-mana perhubungan percintaan. Kamera, gambar dan jurufoto ialah sebuah kenikmatan yang tak terkata. Menggabungkan diri dengan gambar seperti memasuki sebuah pintu gerbang yang di dalamnya kita boleh buat apa sahaja.

Selain gambar yang beratus ribu yang masih dalam simpanan sepanjang 7 tahun bertugas sebagai wartawan dan jurufoto dahulu, saya juga amat menghargai setiap perhubungan yang terjalin sesama manusia dan juga dengan alam sekitar yang pernah saya 'tembak'.

Nantilah, jika punya masa yang banyak saya akan menulis lagi.

Hari ini, perspektif tentang kamera dan fotografi agak terganggu dengan timbunan manuskrip yang perlu dikerjakan.











2 comments:

  1. Wah! Ada World Photo Day? Ini sesuatu yang baru.

    Saya juga sudah terlalu asyik dengan kamera telefon. DSLR hanya keluar sekali-sekala. Perlu kembali aktif seperti dulu.

    ReplyDelete

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...