Monday, January 11, 2016

Sekadar Hiasan

Gambar sekadar hiasan

Mungkin boleh dikatakan gambar di atas sekadar gambar hiasan untuk post ini. Atau biasa juga kita baca dalam mana-mana surat khabar atau bahan penulisan, kapsyen di bawah gambar ditulis begini; gambar sekadar hiasan.

Cuba perhati betul-betul. Adakah benar gambar tersebut sebagai hiasan? Okey, lihat kembali ayat ini; 'Sekadar Gambar Hiasan' - apa maksudnya? Sekadar menghias? Sekadar tempelan untuk mencantikkan tulisan? Sekadar letak sebab ruang untuk gambar perlu dipenuhi?

Semasa jadi wartawan dahulu, banyak juga gambar yang saya tempelkan pada artikel diletak label; 'sekadar gambar hiasan' walaupun hakikatnya ada beberapa elemen pada gambar yang memang berkaitan dengan artikel. - Dalam bidang kewartawanan - sekadar gambar hiasan - ditakrifkan sebagai 'hal-hal selamat' (play safe) untuk kita tidak mengaibkan atau memalukan pihak yang kita perkatakan dalam artikel. Itu sahaja. Mudah kan?

BUKU

Salah satu ciri atau pertimbangan untuk saya membeli buku ialah kerana kulit bukunya yang cantik dan cantik jika diletakkan di rak. - bunyinya agak janggal untuk orang yang bergiat dalam bidang buku, tapi begitulah. Memang kebanyakan buku (yang saya tak tahu latar belakangnya), saya beli kerana warnanya cantik, gambar muka depannya cantik dan ia cantik jika berada di rak buku saya.

Jadi, baca tak? 

Jangan risau, saya memang baca buku-buku saya. :P

****
Dan akhirnya, hal 'sekadar hiasan' bukanlah hiasan semata-mata dalam banyak perkara. Hiasan pada kek, hiasan pada baju, hiasan pada wajah dan sebagainya. Memang tujuannya mahu menghias. Bukan sekadarnya.

*Sebenarnya, ini post bukan sekadar hiasan. saya sedang mencari pereka bentuk kulit buku (designer buku) yang kreatif menggabungjalinkan seni dan sains. Siapa? Boleh hubungi saya....



No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...