Monday, September 23, 2019

POTRET


Apabila Norsaadah mengeluarkan tugasan untuk bulan September dengan 'prompt' Foto Blog, saya teruja. Kemudian terfikir, teruja kerana apa? Saya tidak lagi memegang kamera DSLR (ya, bagi saya definisi fotografi masih kepunyaan DSLR) berbanding telefon bimbit.

Sebenarnya ini pendapat sendiri, berdasarkan pengalaman sendiri sebagai mantan jurufoto, sungguh, seni mengambil gambar amat saya abaikan apabila ditangan sudah punya telefon yang lebih mudah dibawa ke mana-mana. Kualiti? Ah, saya bukan lagi wartawan atau jurufoto yang memerlukan gambar berkualiti tinggi untuk tujuan laporan atau berita.

Bercerota tentang potret, ini adalah antara gambar awal ketika saya menjadi wartawan (cum jurufoto) sekitar tahun 2006 dahulu. Gambar ini dipetik oleh jurufoto profesional yang ditemui dalam program Pameran Makanan Halal Malaysia, Encik Fedli.

Sungguh, saya sukakan gambar ini kerana saya bukan seorang jurufoto mahir, tidak belajar secara khusus dan kamera awal yang diberi kepada saya semasa bertugas dulu ialah kamera disket. Kelakar kan? Tapi itu sahaja alat yang ada, maka gunakan sahajalah. Sebenarnya ada kamera DSLR tapi digunakan oleh wartawan senior saya.

Apabila melihat gambar ini, saya teringat, saya sejenis manusia yang paling tidak banyak gambar sepanjang hidup dan amat mengelak mengambil gambar secara bersedia.

Fedli mencuri-curi ambil gambar saya, dan saya hargainya.

Ketika melihat gambar ini, saya fikir saya ialah orang yang berbeza berbanding diri saya yang saya kenal. Senyuman, pandangan, dan gaya melihat saya kaji berhari-hari.

Tentulah ia berbeza dengan gambar swafoto sendiri. Boleh lihat gambar-gambar profail yang saya gunakan di FB sejak dahulu. Setiap gambar berbeza.

Apa pun, terima kasih kepada pencipta kamera di dunia ini!



No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...