Tuesday, January 26, 2016

Pertama Kali


Sebenarnya hal ini telah saya azamkan sejak tahun pertama (Bulan ketiga) saya bekerja sebagai editor. Saya mahu buat buku dengan damai. Tak mahu tertekan atau kelam kabut.

Itu normal apabila bulan pertama atau ketika melakukan tugasan pertama, kita akan kalut. Saya masih ingat, buku pertama yang saya tangani ialah buku Cantuman Mimpi dan Retrospeksi (dua buah buku projek khas bersama Legasi Oakheart).




Betapa kalutnya saya. Pertama, sebab saya tak pernah uruskan buku dari awal sehingga akhir. Saya hanya pengalaman menyunting. Dan itu hanya menyumbang 1 peratus dalam kerja-kerja editor eksekutif.

Di syarikat lain mungkin lain caranya. Setiap editor juga bertugas mengikut polisi dan sistem yang ditentukan. Ia berbeza dengan syarikat lain. Di sini, editor menguruskan segala hal daria wal sehingga akhir - terima buku, bincang dengan penulis hal tajuk (sesuai atau tak), kandungan (kemaskini), prakata, dedikasi, sunting, cari bahan untuk kulit buku (elemen muka depan dan blurb), hantar ke bahagian atur huruf, semakan demi semakan, penentuan bagaimana bentuk dan rupa buku (saiz, jenis font, gambar atau tak, warna, dll).

Sungguh. Saya fikir kerja saya hanya menyunting (copy editor). Rupa-rupanya di sini saya perlu lakukan hampir 70% kerja-kerja penerbitan. Selebihnya tugas bahagian penerbitan (atur huruf, semak teknikal, pruf, hak cipta, barkod dan imprint dll).

Buku ini (Cantuman Mimpi dan Retrospeksi) terlahir dengan cantik kerana kerjasama yang kuat antara semua bahagian terutama pereka bentuk kulit yang memahami dan cekap. Walaupun teksnya mungkin ada kecacatan akibat tiada pengalaman dan tidak biasa dengan stail rumah penerbitan, juga kekangan masa (siapkan dalam tempoh sebulan kerana buku ini dilancarkan pada bulan April), saya masih bersyukur dikurniakan pengalaman yang cukup banyak. 

_______

Kini, sudah memasuki naskhah yang ke-72 naskhah-naskhah yang saya kerjakan. Buku-buku yang saya tangani, ada pelbagai ragam. Ada pelbagai cerita dan cara menanganinya. Tak takut saya katakan, saya lebih banyak belajar menangani penulis berbanding buku dan karya-karya mereka. Berhadapan dengan manusia, memberi banyak pengalaman manis dan pahit. Saya telan dan hadam untuk terus cekal dan bersemangat mengerjakan lebih banyak buku. Insya Allah.

____

Kisah lain, buku saya, maksud saya karya saya ada terselit dalam buku projek 50; Sedetik.doc (tajuk asalnya Kali Pertama). Di dalam projek ini, saya menulis tentang kali pertama saya jatuh cinta pada dua hal berbeza pada masa yang sama. 








No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...