Monday, January 04, 2021

4/2021: JIKA PUNYA KUASA



You’re in total control of the world for a year and can decide what to do, irrespective of the cost or any political woes that may arise. What things are you going to implement? Why?

Ah, tersenyum sekejap dengan tajuk kali ini. Jika ... jika aku kaya, jika aku punya tanah berekar, jika aku punya kuasa mengawal dunia....

Saya percaya, setiap orang pernah terfikir atau membayangkan jika mereka berjaya berada tempat yang mereka inginkan. Dan saya percaya ramai juga yang telah mencapainya dengan susah payah dan getir usaha.

Dalam banyak-banyak angan atau keinginan, menjadi pemimpin atau orang yang paling berkuasa di dunia rasanya tidak pernah saya bayangkan atau inginkan. Mungkin kerana kehendak dan cita-cita saya tidak besar. 

Namun, bayangkan sahaja jika saya memegang kuasa dunia untuk tempoh tertentu, rasanya apa yang saya mahu lakukan?

1. Menjadikan bumi ini lebih banyak 'hijau'. Membangunkan tanah-tanah terbiar untuk menjadi taman yang bermanfaat - taman untuk istirahat, taman untuk meluangkan masa bersama keluarga, taman yang memberi ruang kepada warganya untuk mengekpresikan daya kreatif, taman sayur-sayuran, taman buah-buahan.

2. Membina lebih banyak perpustakaan, membina budaya membaca yang tinggi, menyokong segala aktiviti perbukuan.

3. Mengurangkan kos sara hidup setiap manusia dengan apa cara sekalipun. Hidup untuk dinikmati dan bukan bekerja setengah mati.

4. Menghentikan segala peperangan di dunia. Ah, idealistik sangat tapi saya percaya, pemimpin atau sesiapa sahaja yang punya jiwa dan perikemanusiaan yang tinggi akan mengelakkan peperangan.

5. Membina sebuah pulau di hujung dunia khas untuk orang-orang jahat - antivaksin, rasis, orang yang menyelewengkan akidah, Islamophobia, pemimpin yang gila kuasa, perasuah, orang yang tak memasang signal ketika menukar arah pemanduan, guru-guru yang tidak ikhlas mengajar, editor jadian, orang yang melipat halaman buku ketika membaca... eh.

Demikian. Saya pun tidak tahu jika saya mampu mengawal dunia ini, entah bagaimana saya nantinya...

Akhirnya, saya cuma mahu mengisi kehidupan ini dengan hal-hal yang baik dan tentunya mahu membantu dan hidup bahagia dengan mereka yang saya kasihi. Sebab itu saya sertakan poster Mary Kay di atas. 



No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...