Pages

Thursday, January 02, 2014

Yang Tertulis, Yang Tertinggal.

“Orang boleh pandai setinggi langit, tapi selama ia tidak menulis, ia akan hilang di dalam masyarakat dan dari sejarah. Menulis adalah bekerja untuk keabadian.”
Pramoedya Ananta Toer
“Nuun.Demi pena dan apa yang mereka tulis.”  (al-Qalam : 1)

*******

Saya terkesan. Amat. Tentang pemergian artis Indonesia yang satu ini. Aden. Aden Edcoustic yang amat popular dengan lagu-lagu dakwahnya. Malahan, saya juga selalu menelusuri blog peribadinya serta mengikuti status-status facebook Allahyarham.

Alangkah, hidup ini terlalu singkap dan boleh terhenti bila-bila masa sahaja. Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah sosok Aden sebagai seorang pencatat rasa di blognya http://adenlife.com/ yang memberi banyak inspirasi kepada ramai orang. Dengan gaya bahasa santai tetapi tetap terjaga patah perkataan dan bahasanya, Aden dilihat sebagai seorang pendakwah yang bagus. Bukankah Islam itu indah dan sukakan keindahan. Barangkali kerana Allahyarham seorang artis, seorang penulis lirik lagu maka bahasa yang digunakan juga baik-baik sahaja. 

Aden telah pergi meninggalkan dunia. Aden membawa sekali pemikiran dan bakatnya. Dunia lagu-lagu dakwah akan sedikit  'bolong' tanpa sentuhan kreatif Aden. Malahan, saya tidak pasti novel beliau yang pernah dikongsikan di blognya telah siap atau belum. 

Aden telah pergi meninggalkan Muhasabah Cinta, Nantikanku di Batas Waktu, Aku Ingin Mencintaimu dan banyak lagi yang selalu membawa saya ke dalam diri. Malahan, lagu yang ditulisnya Ketika Cinta Bertasbih juga sangat popular selari dengan tayangan filem Ketika Cinta Bertasbih yang merupakan sebuah filem yang sangat bagus dalam memperlihatkan Islam yang indah.



Yang tertinggal, itulah -  hasil pemikiran dan tulisannya, yang saya doakan menjadi bekal paling bermakna buat Allahyarham di sana.


Al-FATIHAH
*****

 Merenung diri sendiri, entah apa yang telah saya sumbangkan dalam penulisan malahan, adakah tulisan-tulisan itu mampu membantu saya kelak?

Juga merenung buku-buku dan tulisan yang ada di dunia hari ini - penulisnya mati, tetapi tulisannya tak akan mati. Melekat dalam diri dan jiwa mereka yang membacanya. Jika baik tulisan itu, maka baiklah balasannya. Insya Allah.

1 comment:

  1. Al-Fatihah untuk gemulah Aden.

    Kehilangan besar dalam industri hiburan Islami.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...