Monday, January 20, 2014

Menulis Itu Kerja Yang Sederhana


Katanya, begitulah.

Menulis adalah kerja yang sederhana, tetapi impaknya luar biasa. Menulis bukan kerja main-main. Bukan sekadar cecehan harian atau bercerita tentang si polan dan si polan, kemudian tamat. Bukan. Menulis juga bukan untuk menunjukkan label-label tertentu pada penulisnya. Cukuplah kebenaran dan manfaat yang dibawa melalui tulisan.

Katanya lagi, menulis ialah satu kerja yang luar biasa hebat - gabungan tenaga batiniah dan lahiriah. gabungan pemikiran dan kekuatan fizikal. Gabungan rasa - pancaindera yang lima (enam).

Tidak semua orang mampu menulis dengan baik walaupun berbakat besar dan menjalani latihan-latihan penulisan kerana yang namanya penulisan itu, tidak sahaja memerlukan kepakaran menulis tetapi juga kepakaran menjalani kehidupan bermasyarakatnya - Bukankah penulis itu menulis untuk masyarat? Menulis untuk dibaca oleh banyak orang?

Dan ia bukan satu kerja yang kecil, tetapi besar dalam kesederhanaan sikap dan sifat penulisnya.

Penulis yang benar juga tidak akan menunjukkan sikapnya secara jelas berada di pihak mana (politik), kerana penulis yang benar akan membawa kebenaran tanpa meletakkan diri pada mana-mana bahagian sudut bumi.

Penulis seperti bintang - penunjuk arah kepada mereka yang kesesatan.

Tidak pula menjadi bintang yang bersinar sepanjang malam, yang tinggi di dada langit kelam, tetapi tiada fungsi kepada alam.

Jangan angkuh sangat dong!

 ****

Tahun ini, 2014, saya seolah-olah memulakan kembali kerja-kerja penulisan yang tertangguh beberapa lama. Tentang novel yang masih tersangkut akibat beberapa kekangan - saya tarik balik hak penerbitan dari syarikat yang telah dipersetujui sebelum ini. Dan sekarang novel itu dalam pertimbangan dan penambahbaikan. Ruang banyak, cuma saya perlu memilih lebih berhati-hati. Pengalaman akan selalu mengajar kita.

Tahun ini juga ada beberapa projek persendirian yang akan saya buat. E-book dan projek penerbitan indie dengan seorang kawan baik. Insya Allah. Saya berharap momentum dan sinergi yang dilaksanakan akan membuahkan hasil.

Sudah penat melihat orang lain mengutip dan menikmati 'buah' dari pohon yang mereka tanam.

Untuk berhadapan dengan 2014 yang mencabar (bagi saya) - banyak perkara akan saya lakukan. Lebih baca membaca buku pelbagai genre, dan mengikuti beberapa latihan kemahiran, dalam bidang perbukuan dan juga ... oh, saya sudah mula bersungguh tentang lukisan. Saya akan mula belajar melukis yang saya kira aliran tenaganya sama seperti penulisan.

****

Melalui bulan ke 10 sebagai editor. Semakin banyak ruang dan peluang yang saya lihat bukan sahaja untuk penulis tetapi juga untuk diri sendiri. Memiliki lingkungan kawan-kawan yang menginspirasikan membantu banyak hal tumbuh dengan subur dalam perjalanan hidup saya.

Dan berada di dalam ruang dan dunia perbukuan memperlihatkan banyak corak penulis dan penulisan. Bukan sahaja hasil karya tetapi sikap dan sifat penulis itu sendiri. Dan saya seperti biasa, mula membuat kajian peribadi mengenai sosiobudaya dan pemikiran penulis-penulis ini.

Banyak sikap yang perlu ditangani - ah ... akhirnya saya sedar, manusia tetaplah manusia dengan sikap dan sifat tertentu walau apapun kerjaya yang melatari kehidupan mereka.

Untuk penulis, yang kita semua tahu - seorang 'genius' yang berkongsi cerita dengan cara kreatif, saya tetap memulangkan kepada fitrah kemanusiaannya. Betapapun, siapa penulis itu, berapa banyak karyanya - yang akan tertinggal dan tumbuh dalam pemikiran masyarakat pembacanya ialah sikap dan sifatnya - selain karyanya yang menggugah.

Penulis tetap manusia biasa. Masih ada cabang-cabang sosialnya yang perlu diperbaiki - terutama dalam hal perjuangan penulisan.Menegakkan karya sendiri, dengan tidak menjatuhkan karya orang lain. Juga sifat-sifat halus dan kasarnya dalam menangani proses penerbitan karyanya di tangan editor.

Dan semua ini akan dirakam dalam bentuk catatan yang maha dalam oleh saya, sebagai rakaman zaman - bagaimana manusia yang bernama penulis itu melakari kehidupan masyarakat pembacanya.



No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...