Tuesday, February 09, 2016

Beri Buku?





http://bookgivingday.com/2016/02/08/how-to-get-involved/

Ini bukan permainan. Ini adalah sebuah aktiviti yang menghargai buku dalam kalangan peminat buku. Di Malaysia, ia dilaksanakan oleh penggiat buku demi mengalihkan perhatian umum daripada Hari Kekasih yang difatwakan haram untuk disambut.



Ia sebenarnya aktiviti yang menarik untuk memupuk budaya membaca dan menghargai buku dalam kalangan peminat buku. Saya meraikan acara ini sebagaimana acara berkempen membaca@ iaitu membaca di mana-mana tempat yang pernah dilakukan oleh kawan-kawan suatu masa dahulu untuk memupuk budaya membaca dan berilmu dalam kalangan rakyat Malaysia yang dikatakan hanya membaca dua buah buku setahun (entah kajian tahun bila dan apa indikatornya).

Seperti status yang saya tulis mengenainya semalam, dalam banyak-banyak aktiviti melibatkan buku, acara pemberian buku secara barter sesama kawan adalah acara yang saya kurang in. Mungkin sebab saya memiliki buku yang benar-benar saya mahu. Dan tak mungkin saya berikan kepada orang lain. Apatah lagi memberi orang lain buku yang saya tak suka (dalam kes, terpaksa atau tersilap beli).

Namun, saya diingatkan dengan konsep ikhlas memberi dan menerima pemberian orang. Tapi akhirnya, bukankah kita dituntut memberi yang terbaik kepada orang lain? Pengalaman saya dahulu semasa terlibat dengan aktiviti ini, ramai kalangan pembeli yang memberi bukan kerana mahu meraikan minat dan cinta yang sama terhadap buku tetapi mahu 'membersihkan' stok buku yang mereka tak mahu. Jadilah seperti kes saya, diberi buku yang lunyai dan buku yang 'macam sampah' bagi saya. Maaf.

______________

14 Februari ini saya sudah tandakan dalam jadual untuk bertemu dua orang rakan yang baik hati. Kami akan bertukar-tukar buku. Oleh kerana tak mahu melakukan pembaziran dan mahu menjadikan pertemuan istimewa itu berakhir dengan kenangan yang manis, maka, kami berbincang-bincang mahu bertukar buku apa.

Saya akan bawa beberapa buah buku dan suakan kepada rakan ini. Pilihlah mana yang awak mahu.

"Kak E nak buku Hujan awak." Kata Kak M.

"Haaa...???? Janganlah, sedih saya dengan sejarah novel saya itu."

Okey, kisah novel malang itu akan saya ceritakan kemudian. :P

Tak sabar menanti hari yang ditandakan itu.

Book Giving Day bagi saya bukan acara yang suka-suka. Kau perlu kenal siapa yang kau mahu beri dan siapa yang bakal memberi.

#bookgivingday #buck

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...