Thursday, February 04, 2016

Tentang Baca



http://www.nytimes.com/pages/books/index.html?module=SectionsNav&action=click&version=BrowseTree&region=TopBar&contentCollection=Arts%2FBooks&contentPlacement=2&pgtype=article

Terlalu banyak membaca. Kemudian apa?

Pertanyaan seorang teman. Itu pertanyaan tanpa asas. Saya tak menjawab. Mungkin sebab passionate saya pada buku taklah sampai melupakan segala hal keduniaan lain. Saya hanya membaca ketika saya benar-benar mahu membaca. Baca, tak boleh dipaksa-paksa dalam usia dan situasi kerjaya ini. Mungkin. Maksud saya bacaan yang benar-benar berkualiti.

Sengaja saya simpan link di atas, gambar catatan saya tentang Harper Lee di FB  tahun lalu.

Kau tahu tak, banyak perkara yang kau boleh dapat dengan membaca kalaupun ia bukan berasaskan soalan-soalan yang terbit dari dalam kepala engkau?

Itu soalan balas saya kepadanya.

____

Ini zaman orang membaca sekadar lalu. Zaman pantas. Zaman 'segera'. Segala hal mahu disegerakan.

Kau tahu sejak bila zaman 'pantas' ini bermula? Sejak ada internet. Semua dihujung jari. Jari (jari, mana ada otak).

Sebab itulah dalam banyak hal, banyak zaman yang menimpa penulis, yang menggulati dunia buku, tulisan yang baik akan menang. Buku yang baik akan dikenang zaman.

Bayangkan semua penulis amat menitikberatkan apa yang ditulis seperti Harper Lee...

___

Di rumah saya, ada banyak buku. Jangan tanya saya berapa banyak yang saya sudah baca. Tujuan saya beli buku cuma mahu buku-buku itu berada di hadapan mata saya. Baca atau tidak, saya akan uruskannya. Jangan pula awak kata, tak guna buku banyak tapi tak baca. Sekurang-kurangnya, kalaupun tanggapan awak betul, saya tak sempat baca semua, saya tetap bersyukur, saya punya suami dan anak-anak yang suka membaca. Separiuh daripada buku yang tak sempat saya baca, mereka akan ceritakan dan berkongsi pandangan kepada saya. Itu menguntungkan, kan?

Seperti menulis, perlu dari hati.

Membaca juga perlukan hati!

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...