Thursday, April 30, 2020

PKP Hari Ke-44: Tentang Ibu...



Hari ke-44 PKP saya berhasrat masak sesuatu yang jarang saya masak. Ada dua pilihan; Siakap kukus dan ayam masak ungkep. maka, sepagi-pagi terus melayari YouTube melihat resipi dan cara membuatnya.

Siakap kukus dipilih kerana Umar amat menyukai menu ini. Beberapa kali makan di kedai dengan anak-anak, menu ini dipesan jika ada bajet lebih. Umar makan sangat banyak. Saya harap dengan belajar buat sendiri, saya boleh masak bila-bila dia mahu. Sebenarnya sebelum ini pun pernah masak siakap kukus tapi gagal. Tapi hari ini, jaya! Walaupun tanpa sos ikan (insiden kena ngurat dengan lelaki mana entah sampai tak sempat nak cari sos ikan).

Ayam ungkep pula akan dibuat pada hari lain sebab rindukan emak. Selalu balik kampung kalau emak masak menu ini saya hanya tahu makan. Paling tidak pun, tolong kisarkan bahan tanpa ambil tahu apa bahan-bahan masakannya yang lengkap. :P

Saya harap masakan-masakan dan kebersamaan saya dengan anak-anak akan menjadi ingatan yang paling dalam buat mereka.

Pesan ibu


Entah kenapa sejak semalam rindu betul kepada emak. Jika PKP berlanjutan, semakin lama la tempoh tidak bertemu dengan emak. Saya dan emak sebetulnya tidak begitu rapat. Tapi kami sangat menyayangi antara satu sama lain, seperti ibu dan anak yang lain. Kekuatan emak, menjadi kekuatan saya melalui pesan-pesannya tentang hidup. Tentang hal emak saya teringat sebuah drama Korea yang bertajuk Because This is My First Life. 

Sebuah drama yang sangat bagus ditonton. Membawa isu perumahan yang mahal di Korea sehingga mempertemukan watak lelaki (Se Hee) dan perempuan (Ji Ho) yang masing-masing memerlukan sebuah tempat perlindungan yang baik. Perwatakan setiap watak dalam drama ini semuanya kuat dengan masing-masing membawa isu berbeza.



Paling saya tidak boleh lupa babak semasa Ji Ho dan Se Hee berkahwin. Konfrontasi antara Ji Ho dan ibunya sangat dalam sehingga pada majlis perkahwinan pun mereka boleh bertegang urat. Ji Ho prejudis kepada ibunya. Dia menganggap si ibu tidak pernah memahami dirinya. Namun, semasa majlis perkahwinan itu, ibunya menitipkan surat buat menantunya, Se Hee. 


Surat itu mengandungi pesanan-pesanan yang menyedihkan. Berkali-kali tonton pun pasti menangis lagi.

Antara isi kandungan surat (boleh tonton drama ini nanti dengan subtittle): Memberitahu latar belakang Ji Ho sejak kecil, tentang harapan ibunya, tentang situasi Ji Ho dan permintaan ibunya terhadap dua hal. Pertama Se Hee diminta membenarkan Ji Ho menggapai cita-citanya sebagai penulis. Jika Urusan rumah tangga tidak mampu dilaksanakan, ibunya sanggup datang bantu uruskan. Kedua, Ji Ho tidak boleh dibiarkan menangis sendirian. Tangisnya tidak akan berhenti. Se Hee perlu berada di sisi Ji Ho untuk menemani. 



Entah kenapa saya snagat terkesan dengan babak ini. Mungkin suara hati ibu yang tulus berjaya digambarkan melalui babak ini.

Saya juga teringat tentang ikrar sakinah, perjanjian perkahwinan yang dilakukan di negeri Johor. Ibu/bapa pengantin perempuan akan membacakan perjanjian, menyerahkan anak mereka kepada menantu. Dan menantu juga akan membacakan ikrar sakinah berisi perjanjian akan menjaga isteri sebaik mungkin.

Drama ini sebetulnya sebuah drama romantik komedi yang sarat dengan isu-isu dalam perhubungan kekeluargaan.

Penerimaan keluarga Ji Ho berbeza dengan keluarga Se Hee. Ini jelas memberitahu masyarakat bahawa setiap keluarga mempunyai 'blue print' atau budaya tersendiri yang perlu diselami dan difahami sebelum seorang asing masuk ke dalam keluarga itu.


Melihat ibu Ji Ho, saya ingin menjadi ibu yang begini: garang dan tegas namun sangat menyayangi anaknya, yang tahu apa kehendak dan perangai anaknya, yang bimbang akan perjalanan kehidupan satu-satunya anak perempuan yang dia ada. Dia juga tidak mahu anak perempuannya mengalami nasib yang sama sepertinya. Ah, post ini bukan mahu mengulas drama ini. :)

Haih... takutnya menanti saat anak-anak pergi meninggalkan saya  dan menuju ke rumah baharu mereka. :(





No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...