Saturday, May 23, 2020

Menjelang Hari Raya 2020

Gambar Google

Demikian takdirnya, tahun 2020 bukan sahaja mengubah landskap sosial, ekonomi dan kesihatan rakyat Malaysia tetapi juga mengubah budaya dan norma biasa.

Tahun ini sungguh berbeza.

Mengajar banyak perkara.

Tidak balik raya.

Kerajaan telah menetapkan larangan merentas negeri untuk balik berhari raya. Namun ramai yang engkar dan akibatnya mereka diminta patah balik. Terbaharu, mereka yang degil terus dikompaun.

Kes positif juga tidak berkurang malah ada tempat yang dilaporkan zon merah semula. 

Bagaimana perasaan saya tidak balik ke kampung? Jujurnya saya tidak begitu sedih. Balik kampung boleh bila-bila masa sahaja. Raya kali ini mak dan abah ditemani anak-anaknya juga. Yaya, Kak Aja, Ita, Didi, Boboi, Wan. Okey kot. Saya dan beberapa adik lagi di KL sahaja. Bimbang kena kompaun dan juga bawa balik virus.

Sedih cuma kerana tidak dapat bersalaman dan berpelukan di pagi raya. Selainnya saya fikir okey sahaja tak balik. Mak dan abah ada orang jaga di kampung. 

Raya di KL

Tiada baju raya macam tahun lepas. Tipu! Saya sempat beli dua pasang baju. Anak-anak pun sudah dibelikan t-shirt. Baju Melayu, tapi itulah. Mana boleh beraya. pakai baju baharu untuk ambil gambar sahaja kot. :P

Persiapan raya ala kadar sahaja. Alhamdulillah. Tiada apa perlu dibesar-besarkan. Hidup ini sederhana sahaja sebenarnya.
Juadah raya, saya beli sahaja. Bukan sebab tidak pandai masak tapi malas. Beli rendang ayam, rendang daging deng deng, sambal kacang, kuih. Saya hanya masak ansi himpit dan kuah masak lodeh. Esok cadangnya nak masak sambal goreng jawa, nasi minyak dan acar.
Hari raya hanya pada raya pertama. Raikan sahaja seadanya. 

Tahun ini tahun yang luar biasa. Kita semua berada dalam situasi yang kita sendiri barangkali tidak terfikir perlu kita lalui.
Namun, bersyukurlah, negara masih aman, makanan masih banyak, tiada ancaman peperangan dan bencana alam. 

Kita hanya perlu ubah norma mengikut keadaan semasa. Dan manalah tahu ia akan menjadi amalan yang bermanfaat. 

Selamat hari raya semua.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...