Thursday, May 07, 2020

PKP Hari Ke-51: Are You Human?


Hari ke-51. Saya terfikir sama ada mahu meneruskan kiraan hari PKP dalam setiap catatan atau teruskan sahaja sehingga PKP bbenar-benar tamat (belum ada pengumuman fasa baharu dan tarikh akhir fasa ini ialah 12 Mei).

Azam saya cuma satu. Buat catatan setiap hari. Walau apa pun cabarannya, saya perlu mencatat setiap hari dan saya harap saya konsisten. Mencari bahan untuk penulisan setiap hari walaupun untuk simpanan peribadi bukanlah mudah. Dalam sekian banyak hal sehari-hari kita tetap memilih cerita apa mahu disampaikan dan dikongsikan. Memilih cara dan garapan yang difikirkan sesuai kerana tidak semua cerita perlu dikongsikan. Kan?

Robot atau manusia?

Sehari dua ini saya menghabiskan masa menonton drama ini, Are You Human? (2018) yang memakan masa agak panjang dan tenaga yang banyak (36 episod - durasi 30 min per episod). Faktor utama memilih drama ini hanya kerana Seo Kang Joon, hero yang saya minati dalam drama Cheese in The Trap dan When the Weather is Fine.




Drama tentang pembinaan robot Android (AI) oleh Dr. Oh kerana merindui anaknya, Nam Shin yang terpisah sejak kecil. Plot bermula apabila Nam Shin ke Czech untuk mencari jejak ibunya namun mengalami kemalangan yang dirancang lalu koma. Dr. Oh yang berada di tempat kejadian segera menyelamatkan anaknya dan menukarkan anaknya dengan robot ciptaannya, Nam Shin III.

Nam Shin kembali ke Korea dan mula memainkan watak Nam Shin dengan jaya. Konflik kekeluargaan, perebuatan kuasa dalam syarikat datuknya serta musuh dalam selimut menjalari babak demi babak. 



Melalui drama ini paparan tentang manusia dan robot ditonjolkan. Kemanusiaan dan perbandingan dengan robot yang canggih ini menemukan watak-watak manusia yang pelbagai. Walaupun memiliki wajah yang serupa, sifat manusia tetap berbeza. Dan sedikit pujian tentang teknologi yang dipaparkan dalam drama ini agak mengagumkan - tentang robot Nam Shin yang sempurna dan pembinaan kereta M-Car yang canggih.

Sebetulnya drama ini sedikit membosankan sebab terlalu panjang dan terlalu banyak konflik. Namun ia tetap okey untuk ditonton. 

Menonton drama ini saya teringat lagu Cristina Perri bertajuk Human. 

I can hold my breath
I can bite my tongue
I can stay awake for days
If that's what you want
Be your number one
I can fake a smile
I can force a laugh
I can dance and play the part
If that's what you ask
Give you all I am
I can do it
I can do it
I can do it
But I'm only human
And I bleed when I fall down
I'm only human
And I crash and I break down
Your words in my head, knives in my heart
You build me up and then I fall apart
'Cause I'm only human, yeah
I can turn it on
Be a good machine
I can hold the weight of worlds
If that's what you need
Be your everything
I can do it
I can do it
I'll get through it
But I'm only human
And I bleed when I fall down
I'm only human
And I crash and I break down
Your words in my head, knives in my heart
You build me up and then I
Maklumat drama:

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...