Sunday, May 10, 2020

PKP Hari Ke-54: Menyambung Perjalanan ...

pexels


Hari ke-54 dan menerima perutusan Perdana Menteri bahawa PKP akan disambung sehingga 9 Jun 2020. Tambah lagi sebulan, gaiss... bukan dua minggu lagi dah. Terus 4 minggu! 

Walaupun sudah ada kelonggaran sedikit - boleh keluar sekeluarga 4 orang sekereta, sektor ekonomi sudah boleh beroperasi dan perjalanan merentas daerah dibenarkan, masih, keadaan sedikit sukar sebenarnya. Kita hanya kembali 50% seperti dahulu. Selebihnya masih disekat, masih ada kekangan.

Perjalanan merentas negeri untuk pulang berhari raya juga tidak dibenarkan. Ini bermakna tahun ini kali pertama kami sekeluarga akan beraya di KL. Entah bagaimana situasinya, saya pun tidak tahu. Persiapan raya barangkali ala kadar sahaja tetapi keperluan dapur perlu penuh. Bimbang ada tetamu datang berkunjung walaupun saya berharap janganlah sesiapa datang.

Berharap emak dan abah di kampung terpelihara dan sejahtera sentiasa, tidak bersedih dan Tuhan panjangkan umur kami untuk bertemu kelak pada waktu yang dibenarkan.

Banyak situasi lain yang lebih menyukarkan berbanding diri saya yang hanya tidak boleh balik kampung dan bawa anak-anak berlibur seperti dahulu. 

Ada orang barangkali sudah merancang bernikah pada tempoh PKP, tetapi terpaksa dibatalkan walaupun boleh buat secara dalam talian. Ada orang yang sudah bernikah, tetapi tidak sempat mengadakan majlis kenduri. Ada orang yang ekonominya digerakkan oleh kerja sendiri dan PKP ini pastinya menyukarkan gerak kerja. 

Saya percaya setiap kesusahan pasti akan ada jalan penyelesaian jika dapat berbincang dengan pihak polis. 

Segeralah virus ini dihapuskan. Anak-anak sangat tertekan terkurung di rumah dan tidak dapat meneruskan persekolahan. 

Saya sendiri sangat letih dengan kerja-kerja di rumah dan di pejabat yang tidak dapat dilakukan sebebas dahulu.


No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...