Thursday, August 08, 2019

BARISTA, KOPI dan BUKU



"Nak kopi paling sedap."Apabila sampai di meja, yang dihidangkan bukan sahaja sedap, tapi cantik! Hidup ini memang begitu. Adakalanya kita dapat semua. Adakalanya dapat lebih. Adakalanya dapat sedikit. Adakalanya tak dapat langsung.

Demikian catatan saya pada 12 Ogos 2017. Ketika itu, sungguh rusuh. Hati sebal. Perasaan bergoncang. Tentang persahabatan, tentang kerjaya, tentang pengkhianatan dan diri yang selalu gagal menguruskan perasaan.

Sampai di kafe ini, Kafe Kinokuniya yang memang menjadi tempat wajib saya mengopi jika ke KLCC. Kafe ini terletak di bahagian tingkat 2 dalam kedai buku Kinokuniya. Setelah mengambil tempat yang biasa-biasa sahaja (tidak memilih duduk di mana pun), beg segera diletak sambil tangan laju mengeluarkan dompet dan menuju ke kaunter pesanan. 

"Nak kopi paling sedap. Cepat ya. Saya bad mood." Entah kenapa saya perlu memuntahkan rasa di kaunter pesanan kepada penjaga kaunter yang sungguh asing bagi saya. Mungkin kerana wajahnya yang manis menyambut kedatangan pelanggan. 

Gadis itu senyum lagi, menanda pesanan, mengambil bayaran, seolah-olah ayat 'cepat ya, saya bad mood' itu tidak langsung mengganggu perasaannya; seolah-olah bukan saya seorang yang datang menerpa ke kaunter dengan perasaan sebal dan mood terbang. Ramai lagi, seperti saya, pelanggan yang rusuh, mencari kopi untuk kononnya membuang resah. Barangkali. Gadis itu lali!


Sebelum berlalu ke meja, saya sempat melihat ke wajah barista yang sedia memenuhi pesanan. Di tangannya, 'coffee tamper' bersedia dengan khidmatnya. Yang saya perasan, ketika duduk di meja, barista itu masih memandang saya sambil tangannya laju bekerja, tetapi saya abaikan.


Melihat ke tingkat bawah, bahagian buku kanak-kanak dengan pelbagai bentuk rupa buku, warna-warni yang membahagiakan kanak-kanak penggemar buku dan manusia yang masih belum ramai.

Ah, terubat hati melihat anak-anak kecil tekun membaca, ghairah mencari buku, dan merengek-rengek memujuk ibu bapa membelikan mereka buku yang diingini. 

Terlupa sebentar keresahan jiwa yang membawa saya ke sini.


Saya buka beg. Mencari buku untuk dibaca. Setulus Kata. The Naked Truth oleh Khair Ngadiron. Beberapa ayat penulisnya yang merupakan CEO ITBM (ketika itu) saya hadam. 


"Kalau mahu hati senang, berdamailah dengan manusia dan alam."

"Apa guna gelar kalau hanya membawa calar."

Belum sempat membaca petikan kata seterusnya, kopi sampai. Saya memberi laluan cawan kopi diletakkan di meja. 

Pramusaji beredar, hati saya berdebar. Kopi itu ....

Segera saya menoleh ke kaunter pesanan. Gadis penjaga kaunter sedang tunduk melakukan sesuatu. Mata saya meliar mencari barista yang menyediakan kopi ini. Tiada. Hati meronta-ronta mahu meliarkan lagi pandangan, menerobos ruang-ruang kaunter dan sebalik mesin pembuat kopi, di celahan barisan kopi mentah dalam tabung-tabungnya, barista tidak saya temui. 

Kopi dengan hiasan kata-kata di atasnya ini benar-benar membuatkan mood dan hari saya berubah!
Ia sungguh menyedarkan saya: 


Kepahitan hidup adalah seperti kopi. Kita minum walaupun pahit kerana kita tahu pahit itulah yang beri lega, yang terkandung pelbagai khasiat disebaliknya. Yang menyeimbangkan keperluan rasa. Kita mahu rasa pahit untuk mewajarkan rasa manis. Kita mahu rasai pahit untuk kita tidak terus tenggelam dalam kemanisan.


Sangat melegakan!


Saya lontarkan kata-kata sendiri selepasnya:
Hidup ini memang begitu. Adakalanya kita dapat semua. Adakalanya dapat lebih. Adakalanya dapat sedikit. Adakalanya tak dapat langsung.


Kata-kata dalam buku bersilang kembali ke fikiran dan menemani kopi saya, menemani saya, mewarnai semula emosi dengan warna pelangi. 

"Kalau mahu hati senang, berdamailah dengan manusia dan alam."


Ya, uruskanlah hati dengan waras. Belajar berdamai dengan manusia lain (sama ada memperbaik hubungan atau abaikan sahaja), dan juga alam - oh alangkah, bila kali terakhir saya benar-benar menghargai suasana sekeliling, meraikan alam?


Terima kasih barista misteri. Terima kasih kopi berseni dengan pesanan penuh magis. 



Nota: Catatan ini menggunakan 'prompt' - Anda pergi ke kedai kopi dan memesan minuman seperti biasa. Barista menyerahkan sesuatu kepada anda, bagi menyahut cabaran 21Pencetus Idea (Writing Prompts) untuk Ogos 2019 dan 10 Pencetus Idea Penulisan Kreatif.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...