Monday, August 19, 2019

Gilmore Girls!



Gilmore Girls? I need more!

Bagaimana ya mahu memulakan percakapan tentang siri yang mula ditayangkan pada tahun 2000 dan berakhir pada tahun 2007 (Season 7) ini. Kerana terlalu banyak yang saya suka mengenai drama bersiri ini walaupun banyak juga yang saya tidak suka (berkaitan dengan moraliti).


Gilmore Girls yang anda boleh semak maklumat dan latar belakangnya di Wikipedia ini secara ringkasnya ialah kisah tentang tiga generasi (wanita)  - Emily, Lorelai dan Rory yang berbeza zaman tentunya, serta hal-hal seputar kehidupan mereka dalam masyarakat.

Ia mengisahkan Emily dan Richard Gilmore yang mempunyai seorang anak perempuan bernama Lorelai. Konflik berlaku apabila seawal usia 16 tahun, Lorelai melahirkan anaknya, Rory tanpa ikatan perkahwinan. Lorelai meninggalkan rumah dan berpindah ke Star Hollow bersama-sama anaknya demi menjaga 'privacy' daripada ibu bapanya yang tidak sekepala dengannya. Kisah pun bermula dengan saga kehidupan Lorelai yang membesarkan anaknya mengikut caranya.

Ia sebuah drama yang menarik kerana mempunyai skrip yang kuat dan oh, saya suka cara Lorelai bercakap - laju dan penuh sarkastik. Begitu juga dengan setiap watak yang melengkapkan kisah ini - Sookie yang comel dan pandai memasak, Lane Kim yang mempunyai ibu yang kuat kepada disiplin dan pegangan hidupnya, Michel Gerard yang berwatak aneh, Luke Danes si pemilik kafe yang popular, serta watak-watak lain yang sangat kuat perwatakannya membentuk sebuah komuniti yang lengkap, menjadikan plot drama ini berjalan dengan lancar dan laju.

Jika bercakap soal drama dari Barat tentunya banyak yang bertentangan dengan adat dan budaya serta pegangan kita sebagai orang Islam, namun saya mahu fokus beberapa perkara yang menarik tentang drama ini.


1. Hubungan kekeluargaan yang kuat.

Ini terlihat antara Emily dengan Lorelai. Walaupun Lorelai gagal memenuhi jangkaan keluarhga, namun Emily tetap menyayangi anak dan cucunya malah sanggup mengeluarkan perbelanjaan pelajaran dengan syarat mereka harus makan malam bersama-sama keluarga (Emily dan Richard) setiap malam Jumaat - bagi melaporkan perkembangan pelajaran Rory - sehingga hutang tamat dibayar.

Hubungan Lorelai dan Rory juga tidak mampu dinafikan sangat akrab sehingga segala sikap-sifat ibunya menurun kepada Rory dari aspek pakaian, cara bercakap dan pemikiran. Mereka seperti rakan yang sangat akrab. Lorelai sanggup berbuat apa sahaja demi Rory.

2. Visi dan tatacara hidup manusia berbeza

Visi setiap watak yang berbeza tentang kehidupan. Cth Lorelai yang mahu jaga anaknya mengikut caranya, Rory yang melihat kejayaan ialah belajar dengan baik, dapat melanjutkan pelajaran dan bersikap baik, Jessy melihat kejayaan ialah dapat menikmati hidup dengan cara sendiri yang merdeka tanpa ikut peraturan.

3. Buku

Saya tertarik dua perkara mengenai buku dalam siri drama ini. Pertama ketika Rory sampai di Universiti Yale, pergi ke perpustakaan universiti, terkejut dengan jumlah buku yang banyak lalu membuat kiraan berapa lama dan berapa banyak buku yang harus dia baca selama berada di Yale.
Kedua, ketika Rory dan Jess (oh, kekasih paling cocok buat Rory) bertemu setelah sekian lama dan Rory terkejut apabila Jess menulis buku.




Demikian. Sehingga sekarangs aya masih mengagumi siri ini. Pernah cuba untuk buat cerpen atau novel yang diinpirasikan daripada gaya siri drama ini tapi masih belum jumpa jalannya. :P



Nota: Catatan ini menggunakan 'prompt' - Siri TV Kegemaran Anda bagi menyahut cabaran 21Pencetus Idea (Writing Prompts) untuk Ogos 2019 dan 10 Pencetus Idea Penulisan Kreatif.

1 comment:

  1. Minat juga cerita ini dulu, tapi taklah tonton setiap episod. Sempoi sangat hubungan anak dan mak tu.

    ReplyDelete

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...