Wednesday, August 28, 2019

Raatchasi; Mendobrak Sistem Pendidikan



Apabila 'trailer' filem Tamil ini tersebar di media sosial, ia menjadi tular-setularnya. Semua orang bercakap tentang seorang guru besar yang berjaya mengubah lanskap sebuah sekolah paling bermasalah di Pekan Puthur, sebuah perkampungan Tamil Nadu yang sangat kuat pegangan kastanya.

"Awak nak masuk ke sekolah itu?" dan semua orang dalam bas yang sendat itu merenung Geetha Rani dengan pandangan 'hey-tiada-siapa-ingin-ke-sana-kenapa-pula-kau-nak-pergi?'

Ya, pandangan aneh yang menceritakan banyak kemungkinan.

"Itu bukan sekolah, tapi pasar yang sibuk."


"Salah satu kemunduran negara ini adalah gurunya."

Oh, saya suka sangat dialog ini. Benar. Guru memainkan peranan amat penting dalam pembinaan bangsa. Rosak guru, rosaklah murid. Apabila guru memainkan peranan dengan baik, murid akan mula mengenal diri dan bakat masing-masing. Guru seterusnya membimbing untuk murid mencapai apa yang sesuai dengan keupayaannya.

Dan permulaan yang penuh dengan gambaran keseluruhan sekolah terburuk ini membongkar lebih banyak cerita lain yang bermula daripada akarnya - guru - sehingga kepada hal-hal sekitarnya - sistem, pelajar, pembangunan sekolah, ibu bapa, isu sekitar.

Bagaimanakah Geetha menghadapi semua ini? Apakah yang mendorongnya untuk kuat dan meneruskan cita-citanya mengubah sistem pendidikan di sekolah ini?

SKRIP 

"Jika guru berusaha lebih sikit, ia akan meringankan kerja polis," kata Geetha kepada ayahnya ketika si ayah memberitahu latar belakang kawasan itu - pembunuhan berlaku setiap bulan, jenayah di mana-mana.

"Sistem atau kerajaan tidak berbuat apa-apa," kata seorang ibu ketika mesyuarat ibu bapa dan guru.

"Jadi, apa yang awak buat?" tanya Geetha kepada ibu bapa yang bertanya.

"Kamu tahu kamu akan kalah, buat apa takut?" Cikgu Matematik mencabar seorang pelajar dalam sebuah pertandingan baca sajak.

Oh, saya suka skrip yang ditulis oleh Barathi Thambi ini. Seluruh skrip sejak awal hingga akhir pendek-pendek tapi penuh makna dan menatijahkan tindakan-tindakan selepasnya sesuai dengan karakter setiap watak; watak Geetha Rani khususnya - seorang bekas leftenan tentera yang memilih bersara awal dan menjadi guru besar di sebuah sekolah paling bermasalah!

Hampir setiap babak mempunyai kata-kata yang bernas dan memberi kesedaran secara penuh.

PLOT/ISU

Jika GTO (Great Teacher Onizuka) menangani masalah kebejatan sosial di sekolah dengan cara samseng, semberono tapi dengan keyakinan tinggi, berbeza pula dengan Raatchasi. Tentu juga berbeza dengan Three Idiots atau Lasykar Pelangi.

Masing-masing ada kelebihan tersendiri melalui isu yang dikemukakan. Raatchasi mengangkat ilmu dan sekolah melebihi hal-hal ketuhanan (ketika membaca sari katanya, saya fikir mungkin kesilapan terjemahan tapi mungkin betul bahasa Geetha berkata guru (sekolah) lebih tinggi daripada Tuhan dan kuil).

Perubahan dibuat bermula sistem sekolah (pembangunan dll), ibu bapa (sumbangan kepada sekolah), guru (kata kunci: tiga soalan, 1 bulan). Semua orang bertanggungjawab terhadap sekolah!

Masalah kasta, guru yang tak bertanggungjawab, perlawanan antara sekolah swasta dengan sekolah kerajaan, pemerintah yang tidak ambil peduli masyarakat - hanya melayan kepentingan sendiri - semuanya diselesaikan dengan ilmu dan keberanian oleh Geetha Rani.

PELAKON

Apa yang menarik perhatian saya selain skrip yang baik, plot yang mantap dan padu ialah tentang pemilihan pelakon yang berbakat keseluruhannya. Watak Geetha yang dimainkan oleh Jyothika, tentulah tidak mampu diragukan lagi kerana Jyothika merupakan pelakon yang sangat popular dan mempunyai mutu lakonan yang tidak perlu dipertikaikan.

Selain Jyothika, saya juga suka watak setiap pelajar yang ditonjolkan. Sangat neutral. Terutama watak Kathir. Watak selainnya juga memberikan mutu lakonan yang memuaskan.


LAIN-LAIN


Sudut pandang kamera yang cantik dan simbolik serta busana yang terpapar dalam filem ini. Lagu-lagunya pun menginspirasikan. Patutlah ramai yang bagi markah penuh!

Oh, pertama kali saya melihat busana sari dengan anak baju yang berkolar (tidak mendedahkan bahagian atas bahu juga pinggang). Sehingga tidak berkelip mata dan tidak sabar melihat baju-baju yang dipakai oleh Geetha untuk babak seterusnya.

Plot cerita mudah, tidak terlalu dramatik tapi mengesankan.

Contohnya: Babak kematian bapa Geetha, saya sangkakan mungkin akibat khianat musuh-musuh Geetha, tapi tidak. Ia berlangsung begitu sahaja. Kematian bapa yang sedikit sebanyak membongkar kecekalan Geetha juga ada had batasnya.

Juga babak anak Pegawai Daerah yang dipanggil 'kosong' (instead of 'sampah') oleh Geetha. Apabila dia berjaya dalam sukan, saya sangkakan mak budak tu akan tampar akau berlagak. Rupa-rupanya ....



Sungguh, filem ini terpaksa saya akurkan sebagai filem paling saya suka masa kini kerana dilihat sungguh sempurna, tidak klise seperti cerita Tamil lainnya. Tahniah kepada semua kru filem ini. Teruskan berkarya mengubah masyarakat ke arah lebih baik!



Nota: Catatan ini menggunakan 'prompt' - Cerita Tentang Filem Kegemaran Anda bagi menyahut cabaran 21Pencetus Idea (Writing Prompts) untuk Ogos 2019 dan 10 Pencetus Idea Penulisan Kreatif.


No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...