Thursday, August 29, 2019

SEBABAK KISAH DI BULAN JANUARI



.... Engkau melangkah lemah menuju ke kereta. Membuka pintu kereta dan masuk dengan perasaan yang ngilu. Engkau memandang cermin hadapan yang sudah dipenuhi rintik-rintik halus. Engkau merabanya dari dalam dengan harapan dingin titik halus itu meredakan dingin rasamu. Tapi begitulah, hujan itu di luar dan engkau sudah terkepung di dalam kereta. Dingin hujan hanya mampu engkau lihat melalui bentuknya yang indah.
Engkau membuka telefon, engkau mahu mencatat sesuatu. Catatan tentang masa lalu. Pengakuan kepada entah siapa, engkau mahu tuliskan bahawa engkau pernah berada di sini lima tahun lalu. Engkau, lima tahun lalu berada di sini, mengambil sesuatu yang tidak patut engkau ambil. Engkau mahu tulis malam ini, malam ini engkau mahu....
Tidak sempat engkau habiskan ayat, telefon berbunyi lagi. Engkau memerhatikan nama pemanggil di paparan skrin telefon. Dia. Dia?
Engkau terus angkat (sebelum hatimu menegah) – dengan persiapan lakonan yang segera – mahu mengeraskan suara dan tidak mahu tunduk pada rasa cinta (yang ketika itu tiba-tiba bagai dibaja-baja tumbuhnya menyegar – ah, mungkin kerana peristiwa lima tahun lepas itu, benihnya tertanam di ruang ini – ruang yang sedang engkau gelumangi sekarang ini).
Dengan debar, engkau mendengar suara dia. Dia bertanya keberadaanmu. Engkau kata, di sini. Dia menjawab, dia juga di sini. Engkau menjerit kecil bertanya kenapa dia di sini (sedangkan hatimu sudah dipenuhi bunga-bunga bahagia). Ya, engkau berharap-berharap-berharap dia ada di sini kalaupun bukan untuk memujuk.
Dia kata, dia datang sebab dia mahu temani engkau yang mahu minum kopi – sejak petang tadi.
Ah, dia. Air mata engkau keluar tanpa sempat engkau pagar. Engkau ... engkau terus bergerak membawa kereta mencari dia. Di suatu sudut sana, dia berhadapan dengan engkau. Kenderaan diperlahankan, cermin kereta diturunkan dan dia, ah, kasihannya dia. Engkau menyesal kerana menyeksa dia. Engkau seperti mahu memukul kepalamu sendiri. Engkau menyumpah dirimu kerana menyusahkan dia sekali lagi. Engkau keluar, berlari ke arahnya dan ....
“Saya minta maaf. Saya salah.Saya, tidak akan jemu dengan awak.”
Engkau pun tahu, di ruang itu, langit pun tahu apa yang engkau dan dia lalui. Hidup ini mudah. Engkau, aku nasihatkan, janganlah memayahkan lagi perasaanmu walaupun merajuk itu perlu.



Nota: Catatan ini menggunakan 'prompt' - Tulisa Kisah Dengan Menggunakan Kata Ganti Nama Engkau... bagi menyahut cabaran 21 Pencetus Idea (Writing Prompts) untuk Ogos 2019 dan 10 Pencetus Idea Penulisan Kreatif.


No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...