Friday, January 03, 2014

Pagi. Dan Yang pergi.




AL-FATIHAH (1934-2014)

Suhaimi Haji Muhammad

WUJUD POHON DARI KATA

Wujud pohon dari kata, akar menyusun kata
ranting mengalirkan kata, bunga-bungapun
menjunjung kata, hingga batang berteraskan
kata, apapun yang ada di sana mengalunkan
kata, apapun yang ada di sana zatnya kata

Burung-burung di dahan berkicauan kata
darahnya dari kata, dagingnya dari kata,
bulunya mengalunkan kata, sayapnya terbang
sambil mengalunkan kata-kata yang tidak
habis-habis dialunkan, kata yang kembara
sepanjang jalan sepanjang pantai, kata
yang akan kembali kepada sangkar

Pohon, burung-burung, dan semua yang ada
di dataran ini menerbangkan kata—tanda
rindu, tanda duka, tanda cinta, dari darah
darah yang tercipta dari kata—melalui
lapis-lapis alam yang terdiri dari kata yang mengalunkan
kata hingga ke sumber.




Sepagi-pagi ... berita yang sukar untuk saya terima ialah kehilangan orang-orang yang dikenali - juga tak dikenali. Seorang penyair yang saya kagumi, Suhaimi Haji Muhammad, telah pergi menemui Allah. Betapa, saya masih menyimpan hasrat untuk bertemu dengan penyair nan satu ini dan berharap dapat menangani puisi-puisinya jika beliau menghantar naskhah tulisannya di ITBM. Akan saya tanyakan setiap baris dan bait kata-kata dalam puisinya yang seringkali memberi makna yang bercabang dan berakar-akar dalam fikiran.

Tiada rezeki saya untuk menyelongkar puisinya lewat perbualan terus dengan penulisnya. Damailah tuan di sana. Hanya doa mampu saya titipkan agar segala tulisan tuan semasa hayat menjadi bekal pahala yang bermanfaat. 




No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...