Monday, February 29, 2016

Di Sebalik: Hero vs Villain



Semalam, semasa menikmati nasi ayam di sebuah kedai makan bersama anak-anak, saya dikejutkan dengan suara seorang bapa yang memanggil nama anaknya berulang-ulang sehingga nadanya menjadi sedikit keras dan keras.

Beliau meminta anak-anaknya yang berusia lebih kurang 6 tahun dan 3 tahun (kedua-duanya perempuan), untuk memandang ke arahnya yang sedang memegang telefon bimbit. Beliau meminta anak-anaknya 'fokus' kepadanya untuk diambil gambar. Anak-anak kecil itu masih bergerak dan tak fokus. Si bapa bersuara lagi, "Dalili ... pandang ayah!" dengan suara yang kuat.

Begitulah.

Mungkin sebentar lagi rakan-rakannya akan memberi like yang banyak serta komen muluk tentang comelnya anak-anak itu melalui gambar yang terpapar di FB atau Twitternya tanpa mengetahui terlukanya anak dipaksa-paksa dan dijerit-jerit begitu di hadapan khalayak realiti.


*******

Saya selalu menerima pujian daripada penulis mahupun pembaca tentang buku yang saya tangani. Alhamdulillah, saya harap pujian itu berkekalan, dengan tidak menafikan ada juga buku yang saya tangani, tidak memuaskan hati penulis mahupun pembaca.

Tidak lupa juga, mereka selalu bertanya, proses di sebalik manuskrip itu menjadi buku fizikal. 

Ada yang saya suka bercerita. Dan ada juga yang saya diamkan sahaja. 

Tidak mengapa, jika buku dipuji, menang anugerah dan sebagainya, tidak disebut pun nama editor yang mengerjakan naskhah itu - dengan lelahnya (jika manuskrip memang teruk) atau mungkin juga tidak disebut kerana editor itu tidak melakukan tugasnya dengan baik.

Ada buku, yang terhasil dengan hero di sebaliknya.

Ada juga buku yang terhasil akibat sifat 'villain' penerbitnya. 

******

Dalam banyak hal juga, tak ramai yang mahu ambil tahu, atau memang tak tahu 'hero' atau 'villain' yang menjadi penyebab sesuatu itu berlaku.

Senyum - di sebaliknya ada duka yang bertampuk.

Senyum, di sebaliknya ada seseorang atau sesuatu yang mendorong. 

Biarlah cerita itu berada di belakang tabir hingga suatu masa, ia akan diketahui juga.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...