Thursday, August 29, 2019

APABILA MARAH ....

Marah adalah perasaan yang wujud dalam setiap diri manusia. Setiap orang pernah rasa marah. Ia menyeimbangkan kesemulajadian sifat kemanusiaan. Cuma bagaimana kita menangani atau mengatasi perasaan itu.

Pengurusan kemarahan seiring faktor usia. Sejak kecil kita berhadapan dengan kemarahan kerana permintaan tidak dipenuhi oleh ibu bapa, marah dengan kawan-kawan, marah dengan guru, marah dengan emosi sendiri yang tidak mampu itu ini.

Maka, kita pun memberontak. Tidak mahu makan, tidak mahu bercakap. Baling barang. Hentak kaki. Akhirnya menangis.


Sikap yang ditunjukkan selepas marah, itu normal. Sehingga dewasa pun kita masih juga mengambil tindakan serupa (walaupun tidak secara nyata ditunjukkan).

Pernah, ketika marahkan abah, sewaktu kecil dahulu, saya mendoakan kematian abah. Saya kira, abah menjadi batu penghalang paling besar untuk saya mencapai keinginan peribadi. Saya pernah catatkan di blog tentang itu. Oh, sedihnya ketika membaca semula pada usia kedewasaan. Demikianlah tulisan mampu membawa kepada keinsafan betapa bodohnya saya ketika itu.

Memasuki usia remaja, pengurusan kemarahan perlu lebih waras apatah lagi usia remaja adalah usia yang sangat mencabar - darah muda, membuak-buak - maka berlakunya banyak konflik yang sepatutnya tidak perlu pun. Semuanya menatijahkan rasa yang akhirnya membawa kepada kekesalan.

Ketika bekerja, pun sama. Usia masih dalam fasa remaja menuju dewasa, memang banyak perkara yang berkaitan kemarahan kurang mampu dikawal.

Dulu saya mungkin suka bertelagah apabila marah - bercakap kasar, melawan-lawan, menjerit, melampiaskan marah kepada barang-barang.

Kemudian, masa memujuk, mengajar diri agar lebih bersabar. Maka, hal bebel-bebel semakin berkurang. Paling banyak, tunjuk muka marah tapi tahan percakapan. Berlalu dan menangislah di tempat lain yang tersembunyi dan sendiri-sendiri.

Kedewasaan juga memberi pilihan kepada saya untuk mengalih rasa marah dengan hal lain.

Ketika menjadi wartawan, apabila perasaan kecamuk dan beremosi, segera saya ambil kamera DSLR dan keluar menangkap gambar - di taman, bandar, sungai. Lega.

Kemudian, kedewasaan memberi pilihan lain lagi - membaca buku. Oh, ini sangat bermanfaat. Rasa sebal, kemudian buka buku, baca, sendiri.

Seiring kedewasaan dan keinginan juga, saya mula serius menulis karya kreatif. Maka banyaklah karya berbentuk cerpen dan puisi (ada yang disimpan sahaja, ada yang dihantar ke media cetak), yang dihasilkan yang ada antaranya memang lahir daripada kemarahan terhadap sesuatu, terhadap sekeliling, terhadap perkara-perkara yang tidak mampu diubah secara nyata.

Kemarahan harus ditangani dengan baik. Istighfar, ambil wuduk, baca Quran - itu antara cara paling berkesan bagi mengawal kemarahan yang berapi dalam diri. Bukankah api lawannya air?

Carilah cara yang tidak merosakkan sesiapa, sesuatu atau meranapkan diri sendiri.

Masyarakat dewasa ini semakin nipis pertahanan diri. Kadar kematian akibat bunuh diri, depresi, membunuh orang dan bersikap kurang waras semakin banyak melanda masyarakat.

Marah, walaupun hanya sebuah perasaan kecil seperti api yang terhasil daripada goresan mancis, jika tidak dikawal mampu menjadi unggun yang besar yang membakar rumah dan bumi.

Carilah teman yang mampu mengingatkan kita tentang indahnya dunia ini tanpa marah-marah yang tidak terkawal.

Namun, perasaan marah itu masih perlu dalam diri manusia. Marahlah jika agamamu dipermainkan. Cuma bagaimanakah marah itu diekspresikan? Gunakan akal. :)


Nota: Catatan ini menggunakan 'prompt' - Apa yang Anda Buat Ketika Marah bagi menyahut cabaran 21 Pencetus Idea (Writing Prompts) untuk Ogos 2019 dan 10 Pencetus Idea Penulisan Kreatif.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...