Tuesday, January 12, 2016

Minyak dan Air






Industri buku merundum. Demikian desas-desus yang bertebar dalam ruang tahun 2015. Isu-isu politik, dasar-dasar kerajaan yang tak munasabah serta kenaikan nilai mata wang dunia memberi kesan kepada industri buku yang sememangnya 'struggle' di Malaysia. Sudahlah kita ini kecil, bergaduh-gaduh pula. :P

Kenapa nak bergaduh ya? Kan lebih baik bergabung. Aku dapat bayangkan sebuah toko buku, sebuah rumah penerbitan besar yang di dalamnya ada buku pelbagai genre dihasilkan. Indie pun join sekali. Bayangkan ada jabatan buku kanak-kanak, jabatan buku sastera, jabatan buku popular, jabatan buku indie, jabatan buku agama, jabatan buku umum, bla bla bla....kata seorang kawan.

Saya tergelak mendengarkannya. "Macam air dengan minyak tau," jawab saya.

Kenapa? Tak boleh bersama? Bergaduh. Eh, kau tengok ek, kita memasak guna minyak. Kemudian campur air. Jadilah sup. Jadilah masakan-masakan yang lazat. Bukankah percampuran itu boleh menghasilkan sesuatu yang lebih ummph? Bebel dia lagi.

Saya diam. Ada kebenaran khas di situ. Tapi saya tak maksudkan minyak dan air akan 'bergaduh'. Saya maksudkan, minyak dan air punya fungsi tersendiri. Jadi, biarlah air memegang tanggungjawabnya sebagai air dan begitu juga minyak, menjalankan peranannya seperti sifatnya.

Lebih daripada itu, saya ingin juga menjawab, percampuran antara minyak dan air - seperti yang dia maksudkan, hasilkan makanan yang lazat dan pelbagai - mungkin juga boleh mengundang penyakit dan kesan-kesan lain.

Jadi, biarkan minyak dan air, 'dalam industri buku' terasing-asing? Kita mahu maju kan? Kita mahu industri buku kita berkembang dan luas sasarannya kan? Why not try!

Saya serahkan kepada anda menilaikannya. Boleh beri pendapat.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...