Sunday, January 17, 2016

Perpustakaan


Antara gambar perpustakaan tercantik di dunia. Boleh google untuk gambar yang lebih banyak.



 Artikel atau persepsi lama yang tak patut diulang-ulang. 




Hari ini kami mendiami perpustakaan. Kami pilih Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) yang terletak di Shah Alam walaupun berdekatan kediaman kami ada Perpustakaan Negara. Tapi entah kenapa PPAS begitu dekat dengan hati kami. Segala maklumat boleh dibaca di sini:

http://www.ppas.gov.my/index.php

Ini adalah antara perpustakaan tercantik, produktif, sistematik dan mesra pengguna di Malaysia. Mungkin saya tak banyak meneroka perpustakaan di Malaysia jika ada yang mengatakan ada perpustakaan lain yang lebih baik. Tak apa, anak-anak, kita akan jadikan aktiviti mengunjungi perpustakaan sebagai hal yang wajib jika ke mana-mana pun. Insya Allah.

Saya teringat beberapa filem dan beberapa karya yang mengangkat perpustakaan sebagai taman ilmu. Namun, tidak banyak karya di Malaysia sama ada berbentuk tulisan atau filem dan drama yang berbuat demikian. Sama ada perpustakaan kita tak cantik dan tak popular ataupun penggiat karya tidak mesra perpustakaan. Wallahualam.

Apapun, hal-hal mengenai perpustakaan sejah zaman dahulu hingga kini boleh digoogle sahaja. Ia menarik.

Antaranya:

http://www.kompasiana.com/nidaulhaq/menelusuri-sejarah-perpustakaan-dari-masa-sebelum-masehi-hingga-yunani-dan-arab_552849c7f17e614e378b45bd

Paling penting, apa yang dipelajari mengenai perpustakaan ialah, ia terbina daripada kesedaran ilmu yang tinggi, dipelihara dan dimeriahkan oleh mereka yang berilmu. dan menjadi pusat pengembangan ilmu yang paling utuh.

Perpustakaan juga dimusnahkan oleh mereka yang sedar kepentingan ilmu yang boleh membangunkan dan meruntuhkan sesebuah negara, bangsa dan tamadun.

Marilah ke perpustakaan.

http://kfein.blogspot.my/2012/09/perpustakaan-paling-cantik-di-dunia.html

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...