Wednesday, January 06, 2016

Pesona



Sebenarnya dari minggu lepas nak menonton Dilwale, di samping memang minat hindustan, juga sudah lama tak menonton SRK dan Kajol, maka cubalah cari masa untuk menonton. Tapi tak berkesempatan. Ternampak seorang kawan berkongsi link (haram) tayangan penuh filem ini. Maka, sambil-sambil tu, menontonlah. Kesimpulannya, boring. Banyak faktor yang menyebabkan kebosanan melanda diri. Kalau nak ulas, saya ulas pendek, too dramatic. Lagunya, biasa (stail sama macam lagu-lagunya dulu - entah kenapa terbayang Suraj Hua Madham ketika lagu Gerua didendangkan). Lokasinya juga biasa. Saya jadi pelik bila memikirkan komen kawan-kawan yang sudah menontonnya - Bagi lima bintang, Kajol cantik (ya, cantiklah nak buat come back setelah lama tak bergandingan dengan hero dunia itu), Bulgaria cantik. Ya, ya kalau lupa ingatkan balik, semua lokasi yang ada dalam filem-filem hindustan memang cantik...bla bla bla...

Sebenarnya tak mahu pun cerita fasal filem Hindustan.

Saya mahu cerita tentang buku. Buku juga penuh dengan pesona-pesona tertentu kepada pembacanya. Dengan kata lain, setiap pembaca mempunyai pesona dalam diri dan mereka akan cari pesona dalam perkara-perkara lain.

Ada orang mahu cari ilmu, maka, dia akan cari buku-buku yang penuh ilmu.

Ada orang mahu cari buku yang indah, beri sesuatu (pengalaman baharu dan ilmu) dan menenangkan - maka, bacalah buku-buku sastera (serius ... ha ha ha)

Ada orang mahu cari diri sendiri - boleh baca buku agama.

Buku untuk kanak-kanak di cari untuk memenuhi keperluan kanak-kanak dan tanggungjawab ibu bapa memberi bahan terbaik untuk anak.

Dan ada orang mahu cari hiburan semata-mata. Itulah novel popular.

Sebab itu novel popular masih mendapat tempat dalam masyarakat. Kita tanya kenapa masyarakat Malaysia memilih bacaan ringan begitu - jawapannya, mereka mahu mengisi sebahagian pesona dalam diri - mahu memujuk hati dan memenuhkan jiwa dengan hal-hal yang indah, yang membawa mereka berimaginasi macam-macam. Pendek kata, mereka lelah dengan kehidupan realiti maka, mereka mencari bahan bacaan ringan yang mampu memujuk jiwa lara mereka walaupun sebentar.

Okey, sekarang faham kan kenapa saya kata Dilwale bosan? Sebab pesona saya tidak kena dengan cerita itu. :P

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...