Saturday, January 01, 2022

2022 , DAN KEINGINAN YANG CUKUP SEDERHANA!


Ya, catatan 2022 bermula....


Selamat tahun baharu, 2022!

Demikian, kita menakah setahun lagi yang penuh debar, "Ah, masaku semakin sedikit, Tuhan. Tolong ingatkan aku tentang usia yang semakin ke penghujung." 

Kedengaran agak pesimis, tapi begitulah kita perlu mengingatkan diri tentang titik hujung yang semakin hampir. Entah bila....

2022 bagaimana? 

Saya sebutkan kepada rakan-rakan terbaik saya, bahawa saya tidak ada spesifik target seperti tahun-tahun sebelumnya. Azam mungkin masih ada untuk beberapa hal yang saya kira dapat saya capai. Misi, juga sudah ada senarainya, untuk saya terus terpandu ke arah yang saya inginkan. Semuanya hanya dalam kepala, bayangan dan keinginan yang sentiasa tumbuh, kadangkala sekali gus, kadangkala satu per satu membenih, bertunas, mengikut keadaan semasa. 

Tidak mengapa jika kita ada senarai tak putus dalam mendepani hari. Tidak mengapa jika orang tahu dan terbaca mengenai keinginan kita. Tidak mengapa jika ia akhirnya tidak tercapai. Tidak mengapa!

Kita ada hak menjalani kehidupan sendiri tanpa terpengaruh atau dipengaruh oleh orang lain. 

Definisi bahagia, definisi gembira, definisi cukup, tidak sama setiap daripada kita. 

Belajar menghayati diri sendiri. 

Belajar menikmati usia yang masih ada. 

Selamat tahun baharu, semua. Semoga 2022 lebih baik untuk setiap langkah kita. 

Di dadaku aku kemarau panjang
aku menghabiskan tahun-tahunku
mengamati debu; aku mempelajari
debuku satu demi satu. suatu hari nanti
ujung kemarauku,
aku akan mengetahui seluruh debuku - aku akan mengenali siapa aku...

_ Aan Mansyur - Inner Selfie dalam bukunya Waktu yang tepat untuk Melupakan Waktu, 2021, Shira media

2 comments:

  1. Selamat tahun baru, Zalila! Saya pun baru update blog haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat meraikan Tahun Baharu kak Emila. Jom meranjau 2022 dengan terbuka!

      Delete

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...