Wednesday, January 13, 2016

Bajirao Mastani - Mengajar Erti Cinta

http://www.dailymotion.com/video/x2yzf7w_bajirao-mastani-official-teaser-trailer-ranveer-singh-deepika-padukone-priyanka-chopra_shortfilms

Berbaur-baur ketika selesai menonton filem ini. Sungguh.

Dengan jangkaan begitu begini (google dan baca latar belakang filem ini dan tahu 'arah tuju' pengarahnya, Sanjay Leela Bhansali yang memang terkenal dengan kisah 'cinta tak kesampaian), maka saya menghadam cerita ini dengan perasaan yang bersedia.

 http://www.dailymotion.com/video/x3c3na4_deewani-mastani-video-song-bajirao-mastani-deepika-padukone-ranveer-singh-priyanka_shortfilms

Ini kisah sejarah. Peperangan dalam mengekalkan/merampas wilayah jajahan. Dari aspek visual ia tidaklah begitu mengagumkan. Dalam beberapa babak dan sudut sinematografi, terbayang-bayang filem perang barat yang lain. Namun, masih ia usaha yang bersungguh apabila dilihat pada skripnya.

Bajirao, pahlawan India berperang dengan cintanya. Nampak remeh kan. Tapi ia bukan cinta sembarangan. Kisah cinta melangkaui adat dan agama. Mastani, seorang puteri Muslim, mengejar dan akhirnya meraih cinta Bajirao - ah, perempuan memang selalu menyihir. Mereka bersumpah untuk hadapi apa sahaja  halangan agama dan adat budaya dengan kepercayaan cinta lebih besar daripada itu semua. Persoalan adat dan budaya jelas dipaparkan melalui kata-kata yang indah dalam sinis dan kias.

Bagaimanakah akhirnya? Apa tindakan ibu (Radhabai) dan isterinya (Kashibai)? Bagaimanakah reaksi orang kuatnya, orang agama dan masyarakat sekeliling? Mampukah cinta mengatasi segala hal-hal yang disebutkan? Mampukah cinta bertahan?

Menonton filem ini, saya teringatkan filem dan novel Tenggelamnya Kapal van Der Wijck. Persoalan cinta dalam novel itu bertitik tolak daripada konflik antara adat dan agama. Cinta dalam novel ini, tetap menang walaupun tidak diraikan dalam bentuk fizikal (Haryati yang menjadi simbol adat mati tenggelam).

Apapun, persoalan paling utama, Bajirao Mastani mengajarkan saya satu hal lagi tentang cinta. Tak perlu menunggu 15 tahun untuk menikmati cinta (akibat salah faham - ini konflik dalam bercinta yang sangat klise)






Bajirao Mastani, memperlihatkan cinta itu begitu besar pengaruhnya dalam setiap rasa orang yang terkena virus cinta. Bagaimana cinta menyebabkan kita hilang punca, hilang kewarasan. Dalam sudut lain memberi kekuatan dan semangat luar biasa. Yakin dan akhirnya pasrah apa juga yang berlaku. Cinta tak akan mati walaupun kekasih mati (ini tagline dalam filem Mohabbatein. :P)

Cinta seorang lelaki kepada perempuan - kita ini, perempuan, sebagai apakah dalam pandangan dan hatis eorang lelaki? Pelengkap? Bayang-bayang? Kekuatan?

Cinta seorang ibu kepada anaknya - sebesar mana?

Cinta seorang isteri.

Cinta seorang kekasih.

Tidak mahu lagi membandingkan Bajirao Mastani dengan filem-filem cinta lain, maka, nikmatilah buah tangan Sanjay Leela Bhansali yang selalu memberi harapan walaupun 'dia' tak akan beri kamu senyum ketika keluar dari panggung wayang.


No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...