Pages

Saturday, January 09, 2016

Kita Berusaha, kan?



Berehat, dan kemudian berbincang mengenai perjalanan yang masih jauh - entah jauh entah tidak, memberi seribu rasa seperti tunas-tunas baharu yang segar.

Dalam setiap perkara di dunia ini, pembaharuan dan penyegaran amat perlu agar sesuatu yang bermula itu tidak mati - terus hidup malar segar.

Bagaimana caranya?

Carilah kawan yang mahu bersama-sama kita dalam melakukan setiap perancangan yang dibuat. Senaraikan segala pembahaguan atau rancangan-rancangan baharu - tak apa, rancang dahulu - berjaya atau tidak belakang kira.

Sastera

Setahun dua kebelakangan ini, dunia sastera meriah, bukan sahaja kerana banyaknya terbitan buku-buku sastera, malahan acara-acara sastera sentiasa ada, hampir setiap minggu setiap hari. Ada juga yang mengeluh sebab terlalu banyak dan tak mampu hadiri semua. Tak apa, buat sahaja.

Tidak kurang kalah juga, isu-isu yang melingkungi dunia sastera sedari penerbitan buku-buku sastera, isu bahasa, polemik yang dibincangkan di dalam akhbar dan isu-isu global yang melingkungi atau berkait rapat dengannya.

Malaysia, pada pendapat saya masih terkekang dengan blok-blok tertentu yang menjadikan sastera tanah air tidak bergerak banyak. Tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak, namun pembaharuan perlu dilakukan dan bersifat holistik, konsisiten dan realistik.

Apa yang perlu dilakukan? teruskan menulis, perbanyakkan acara, banyakkan membaca karya-karya luar dan mengadakan acara yang bersifat global dan sebagainya. hal-hal begini sebetulnya telah dilakukan sejak dahulu - gagal? Tidak juga. Kita sentiasa berusaha. Yang tua mati, yang muda akan menggantikannya.

Begitulah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...