Thursday, January 14, 2016

Menulis Jurnal



Terbaca dalam salah satu iklan bergambar, ciri-ciri orang berjaya ialah yang menulis jurnal. Menulis catatan. Atau istilah klasiknya, 'tulis diari'.

Dalam kehidupan orang biasa, menulis jurnal mungkin bukan ciri-ciri orang yang berjaya kerana dalam bidang dan keupayaan mereka, banyak hal lain perlu dibuat selain menulis jurnal.

Budaya mencatat, menulis jurnal tidak begitu besar dalam masyarakat kita. Apatah lagi kesedaran dokumentasi hal-hal penting tentang diri.

Di Jepun, budaya menulis catatan tentang kehidupan atau lebih dkenali sebagai jibunsyi, telah lama diamalkan. Tujuannya, menurunkan kepakaran ahli keluarga, kisah-kisah pembangkit semangat dan hal-hal yang perlu diketahui generasi seterusnya yang mungkin melibatkan budaya dan adat lama.

Tentulah catatan berbentuk jibunsyi ini penting terutamanya kepada pakar-pakar bidang. Kita kekurangan pakar bidang yang tradisional seperti tukang kayu, tukang buat sampan, tukang rumah tradisional, tukang keris, parang dan persenjataan lainnya serta banyak lagi kepakaran orang Melayu dilupakan zaman kerana tiada catatan dibuat.

Menilai pantun lama pun boleh menimbulkan banyak persepsi dan salah faham kerana catatan itu hanya dibuat oleh orang tertentu dan dikaji sekadarnya. Ruginya ilmu-ilmu lama yang amat bermanfaat, tertinggal oleh masa tanpa apa-apa catatan bertulis.

Bagi seorang penulis, atau catatan amat penting. Selalu juga penulis digesa membawa nota dan pen ke mana sahaja hatta ke bilik air. Kalau boleh buat tali pinggang kecil, siap uncang, untuk letak buku nota dan pen. Haha...Namun, kepesatan teknologi membolehkan catatan disimpan segera dalam telefon bimbit atau alatan gajet yang lain.

Masih, paling utama, catatan itu amat perlu untuk merakam apa sahaja yang dilihat, didengar dan dirasai ketika berhadapan dengan realiti masyarakat.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...