Pages

Thursday, January 07, 2016

Kerana Cinta ....


Membaca mesej seorang rakan, tentang kekagumannya terhadap sebuah buku antologi yang memuatkan 50 orang penulis-pembaca - bercerita tentang buku-buku yang mereka suka dan kisah disebaliknya.

 "Bagus design keseluruhannya.Gambar kecil, sedikit penerangan tentang penulis dan nota kecil pada setiap akhir tulisan, just brilliant!"

Saya tersenyum. Saya memiliki buku itu dan berkawan-kawan dengan hampir separuh daripada penulis-penulis di dalamnya. Saya juga lihat fenomena yang berlaku saat buku ini berada di Pesta Buku Antarabangsa KL 2014.

Buku yang cantik. Buku yang baik. Buku yang 'wow' bagi saya. Menyelidiki latar belakang buku ini memang memberi banyak inspirasi. Pendek kata, bukan sahaja tatacara dan proses pembuatannya penuh dengan banyak kisah inspirasi, malahan, setiap seni yang terkumpul, membentuk buku ini, amat mengagumkan. Isi kandungannya, tak payah ceritalah. memang bagus.




Ia tentang cinta. Kata editornya.



Kerana buku selalu menginspirasikan, maka kami mengambil keputusan untuk membuat buku tentang buku yang menginspirasikan pembaca. Uniknya buku ini ialah setiap kisah menceritakan tentang pengalaman masing-masing dan mengaitkan dengan buku yang pernah mereka baca atau apa-apa sahaja hal yang menyumbang kepada ‘mereka’ hari ini.  Harapan saya, sebagai salah seorang editornya ialah, buku ini bukan sahaja menjadi kapsul nurani kepada mereka yang memerlukan ‘ubat’ jiwa, tetapi juga menyemarakkan pemikiran pembaca dengan buku-buku yang bagus, yang dicadangkan sendiri oleh penulis yang menulis kisah mereka dalam buku ini.


Ini buku Projek 50 pembaca-penulis yang pada awalnya hanya cakap-cakap ‘kopi’ antara kami. Kini, ia telah terbit dengan kesungguhan setiap orang yang terlibat. TAHNIAH KEPADA SEMUA YANG TERLIBAT. Dan kini, kami sedang ‘mengopi’ sambil tersenyum memandang buku ini, serta meneliti projek-projek seterusnya yang bakal dilaksanakan dalam masa terdekat. Antaranya, projek buku travelog, buku epistolari – surat kepada mereka, buku tentang buku (kritik dan puji) dan banyak lagi.

Siapa yang mahu bersama kami dalam perjalanan gila ini?

Demikian yang diperkatakan oleh editornya dan catatan ini boleh dibaca melalui ruang pascakata dalam buku tersebut.

Ini adalah contoh buku yang dibuat dengan cinta, sepenuh percaya bahawa setiap yang diingini akan berjaya dihasilkan dengan usaha yang bersungguh.

Untuk mendapatkan buku ini bolehlah hubungi Celikhuruf melalui page FB; https://www.facebook.com/celikhuruf/?fref=ts




2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...