Friday, March 27, 2020

PKP Hari ke-10: Tokyo Tower; Sebuah Titik Pemula Hidup




Terkurung di rumah, selain mencari kekuatan memulakan penulisan dan mengembalikan mood waras, saya memilih menonton drama-drama dalam saluran VIU. Rumah tiada televisyen, ini sahaja hiburan yang ada. Sebenarnya VIU bukanlah medium yang memuaskan sepenuhnya, tapi okeylah (sebab saya tidak melanggan, :P).

Beberapa hari lepas, sudah tiga buah drama Korea saya tonton (setiap satu ada 16 episod). Selepasnya, naik muak sebab genre sama dan episod banyak sangat.

Lalu saya memilih drama Jepun ini tanpa melihat latar belakangnya. TOKYO TOWER.

Menara Tokyo, Titik Permulaan.

"Tokyo Tower, this is my starting point," kata Manami, seorang gadis yang berhijrah ke bandar Tokyo untuk menyambung pengajian dalam bidang seni fotografi. Itulah dialog Manami kepada Masaya ketika mereka sama-sama berdiri di depan menara Tokyo selepas hampir kecewa dengan kehidupan di Tokyo.

Sebelumnya, pertemuan Manami dan Masaya yang tidak terduga ketika menaiki bas menuju ke Tokyo itu menjadi titik pemula perjuangan masing-masing. Manami ketika itu begitu takjub dengan menara Tokyo lalu mengambil gambar menara itu di sebelah Masaya yang juga mahu menuju ke destinasi yang sama.

Di universiti, mereka bertemu lagi, tetapi tidak begitu rapat. Masaya meneruskan kehidupan dengan sukar kerana beliau layak masuk bukan kerana latar belakang pendidikan yang kuat tetapi bakat semata-mata. Masaya tersungkur dan lalai malah hampir meninggalkan pengajiannya. 

Kekecewaan ibunya mengenai prestasi Masaya bukan sedikit, namun itu tidak mengubah sikap Masaya yang sejak kecil memang rapuh - ibu bapanya tidak tinggal serumah dan dia dibesarkan dalam lingkungan perkampungan tradisional yang tiada cabaran seperti di Tokyo.

Mengambil latar tahun 1970-an sehingga tahun 2000, drama ini mengembalikan saya kepada zaman kecil. Dibesarkan di kawasan terpencil, felda, lalu melangkah ke Kuala Lumpur. Serba serbi penuh cabaran apatah lagi bersendirian.





Begitu juga dengan Masaya. Dia hampir kecewa namun sesuatu yang berlaku kepada ibunya, membuatkan Masaya cepat sedar dan bangkit berusaha mengubah nasib diri, apatah lagi selepas kematian neneknya yang meninggalkan kenangan manis kepadanya.

Akhirnya, dia berjaya menjadi seorang ilustrator dengan bantuan kawan universitinya, Narusawa setelah mengharung liku-liku pekerjaan. Masaya bertuah kerana percaya dengan bakatnya dan banyak menyedarkan kawannya tentang pekerjaan dan kecintaan dalam pekerjaan. Bahagian ini saya teringat kepada diri sendiri apabila Narusawa bercakap soal editorial. :)

Tentang Ibu.



Kisah ini sebenarnya lebih kepada hubungan Masaya dan ibunya, serta bapanya (yang sesekali muncul dengan perwatakan yang 'annoying'). Yelah, drama ini pun adaptasi daripada buku autobiografi penulisnya, Lily Franky atau nama sebenarnya Masaya Nakagawa berkaitan kisah hidupnya. Sedikit tentang Masaya, boleh dibaca di wikipedia: Lily Franky

Sejak kecil Masaya dibesarkan oleh ibunya di sebuah perkampungan pertanian. Masaya membesar seperti budak kampung lainnya. Namun, kepercayaan kepada diri sendiri membuatkan Masaya nekad menyambung pelajaran ke sebuah institusi di bandar Tokyo dalam bidang seni lukis. 

Dalam tempoh ini bukan sedikit pengorbanan ibunya, Eiko. Eiko pernah kemalangan kerana terlalu kuat bekerja. Eiko juga pernah dimasukkan ke hospital kerana mengalami bengkak pada tekak (kanser) yang boleh menyebabkan dia kehilangan suara. Namun, Eiko enggan membuat pembedahan yang melibatkan peti suaranya itu kerana dia bimbang tidak mampu bercakap-cakap lagi dengan anak lelakinya, Masaya.

Pada waktu inilah Masaya mengambil keputusan mengajak ibunya tinggal di Tokyo walaupun pada waktu itu dia masih merangkak mencari rezeki dan kerja tetap. Pelawaan Masaya amat menggembirakan ibunya. Pada awalnya Masaya agak bengang kerana sikap ibunya yang sangat baik hati dan terlalu "happy go lucky" sedikit sebanyak mengganggu kebebasan dan ketenteraman Masaya. Namun akhirnya dia akur apabila ibunya menjadi idola kepada kawan-kawannya yang lain.

Eiko sakit kembali. Kali ini tanpa mampu dielakkan, Eiko perlu menjalani pembedahan lagi. Nasib baik menyebelahi Eiko apabila pembedahan itu berjaya dan dia masih punya suara.

Kerjaya Masaya semakin baik. Dia dan ibunya juga sudah begitu akrab dan ditambah lagi dengan bapanya yang juga mula menunjukkan sikap baik kepada ibunya. Kawan-kawannya juga banyak mengambil iktibar daripada nasihat dan sikap positif yang selalu ditampilkan oleh Eiko, termasuk Manami yang semakin rapat dengan Masaya dan mula membantu ibunya yang bermasalah di Hokaido.

Namun langit tak selamanya cerah. Eiko, ibu Mayasa dijangkiti kanser perut pula. Detik ini benar-benar menyedarkan Masaya tentang betapa penting ibunya itu dan dia harus menemani ibunya sehingga akhir nafas.






Tokyo Tower dan Kelangsungan Hidup Manusia

Menara Tokyo menjadi perlambangan titik permulaan bagi sesetengah orang di sana. Ia terletak di tengah pusat bandar Tokyo dan dapat dilihat dari sudut mana pun. Di sekeliling menara Tokyo terdapat ribuan bangunan dan manusia yang mencari rezeki dan tujuan hidup masing-masing.

Dalam kehidupan pun sama. Kita akan bermula dengan satu harapan dan kepercayaan. Dari situ kita akan mengejar impian melalui banyak cara dan usaha. Ketabahan dan usaha tanpa lelah Eiko membesarkan anaknya sama seperti mana-mana ibu atau bapa di dunia ini. Kita juga dikelilingi oleh ramai kawan dan lawan dalam meneruskan kehidupan yang mencabar di bandar-bandar besar.

Berbuat baiklah kepada semua orang. Kerana ia akan menjadi ingatan yang manis kepada orang lain.

Menonton drama ini tanpa sengaja merupakan satu keberuntungan buat saya. Selain memberi banyak idea untuk penulisan, kembali ke masa lampau - menggunakan telefon awam, budaya yang masih terpelihara, fesyen, suasana, memberi perasaan yang mendalam tentang apa yang telah ditinggalkan, yang membentuk diri masa kini.

Cuma pelik. Bapa Masaya tak habis-habis hisap rokok. Setiap kali babak bapa Masaya muncul, pasti dengan rokok di tangan walaupun di dalam hospital!

NOTA:

Profile

  • Drama: Tokyo Tower
  • Romaji: Tokyo tawa: Okan to boku to, tokidoki, oton
  • Japanese: 東京タワー オカンとボクと、時々、オトン
  • Director: Tetsuji KubotaMasaki Tanimura
  • Writer: Lily Fraky (novel)
  • Network: Fuji TV
  • Episode: 11
  • Release Date: January 8 - March 19, 2007
  • Runtime: Monday 21:00-21:54
  • TV Ratings: 14.9% (weekly average)
  • Language: Japanese
  • Country: Japan

Plot

Tokyo Tower--it was the first thing that caught the young man's eyes when he came to Tokyo, the brightly-lit big city. Everything looks big, crowded and chaotic to him who was raised single-handedly by his mother in a rural town. Torn between loves and yarning to be independent, he chooses to live in this city where he's going to experience love, insecurity, desperation, and hope. Based on a bestselling book, this heartwarming drama follows a young man's struggle to find the meaning of life, and the strong bond between him and his mother. This is a real tear-shedder with hearty humor for every generation.

Notes

  1. Based on a national best-seller auto-biography (sold over 2 million copies) by Lily Franky.
  2. Related titles:
    1. Tokyo Tower: Mom and Me, and Sometimes Dad (Fuji TV / 2006)
    2. Tokyo Tower (Fuji TV / 2007)
    3. Tokyo Tower: Mom and Me, and Sometimes Dad (2007)

Cast


No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...