Tuesday, May 12, 2020

PKP Hari Ke-56: Crush

Photo by Marina Sirazetdinova from Pexels

Beberapa hari lalu seorang rakan menjemput saya menyertai sebuah 'group' bernama "Kisah Crush Tak Jadi Awek/Pakwe". Saya tidak menghiraukan jemputan itu kerana saya fikir tiada keperluan untuk saya berada di dalamnya.

Hari ke-56 PKP saya tiba-tiba memilih untuk bercakap soal ini - soal group ini, selepas membaca beberapa catatan kawan-kawan di sana.

Ya, saya masih boleh membacanya dalam tempoh 'jemputan' walaupun tidak menekan butang 'join' pada group yang diset sebagai 'secret' itu.

Kisah kita, dia dan mereka

Sebetulnya saya tidak mahu ambil peduli tentang 'group' itu. Terpulanglah nak cerita atau mahu melepaskan beban yang ditanggung oleh diri pelaku selama ini tapi setelah membaca catatan seorang rakan, yang berbalas catatan dengan 'crush' yang dimaksudkan, saya terus jadi rasa tak enak kerana kedua-duanya rakan saya.

Salahkah meluahkan rahsia dan rasa di media sosial?

Bagi saya tidak salah selagi awak pandai mengatur huruf menyusun aksara agar inti pati tulisan sampai. Yang salah apabila memberi bayangan yang jelas kepada pembaca tentang siapa yang dimaksudkan. Tidakkah perasaan akan kembali sakit dan terluka apabila rakan-rakan yang membaca dapat meneka lalu menokok tambah cerita dan membesarkan hal itu lagi? Bukankah awak dan dia pun sudah berpunya, ada pasangan masing-masing? Apa perasaan pasangan awak jika terbaca catatan itu?

Hal yang tak jadi, tak berlaku seperti apa yang kita mahukan elok diselesaikan dengan orang yang dimaksudkan, atau disimpan dalam lipatan kenangan. Bimbang jadi fitnah.

Apabila membaca catatan si A, saya sebetulnya tidak dapat meneka siapakah gerangan 'crush' yang dimaksudnya, kerana saya pun bukan jenis yang suka bergosip atau membawang hal orang. Membaca komen-komen pada catatan A, menunjukkan ramai yang tahu siapakah gerangan 'crush' yang dimaksudkan dan mula 'provoke' si 'crush' untuk menulis catatan balasan.

Menggeleng juga baca komen rakan-rakan A mengenai luahan hatinya tentang 'crush' tak jadi tu. Saya tinggalkan bacaan dan sehinggalah pagi ini terbaca pula catatan balasan si 'crush' yang dimaksudkan. Catatannya agak tegas dan 'detail' sehingga jelas menjawab setiap kata-kata A tentang mengapa mereka tidak berjodoh, tentang apa yang menjadi pengahlang dan segalanya.

Saya kira situasi ini tidak menambahbaik pun hubungan mereka berdua. Malah mungkin akan menjadi rasa sakit hati yang lain ditambah lagi kawan-kawan dan bukan kawan pun jadi tahu hal tersebut.

Rahsia 

Habis bab A dan 'crush' itu, saya berharap catatan itu akan dipadam oleh mereka berdua nanti walaupun saya tak mahu ambil peduli pun. Kemudian, saya bertemu pula hal lain. Tentang orang luar yang boleh membaca catatan dalam 'group' tersebut (ya, boleh baca selagi ada tempoh jemputan walaupun tak 'join'), dan rahsia-rahsia dalam 'group' yang tidak patut disebarkan. Hal dalam 'group 'jangan bawa keluar, jangan 'screen shot', jangan kongsikan dengan orang luar. Ahli 'group' jangan jadi pengkhianat, pentadbir 'group' harus buat siasatan kepada setiap ahli. 

Oh, kamon la. Ini dunia Internet kot. Dunia maya. Kenapa mesti berharap sesuatu yang absurd begitu? Jika tidak percayakan orang atau bimbang rahsia pecah, PLEASE jangan sebarkan rahsia sendiri.

Sendiri dok cerita tentang hal yang tersimpan dalam hati (dan mungkin memalukan kerana kena 'reject'), lepas tu sibuk suruh orang jaga kerahsiaan.

Saya tidak berhasrat mengkritik. Cuma saya harap 'group' ini tidak akan menyebabkan banyak hati lain terluka atau lebih tepat 'memalukan' diri sendiri yang awalnya sekadar ingin berkongsi rahsia diri akhirnya akan memakan diri. 


No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...