Wednesday, May 13, 2020

PKPB 1: Menjelang ...

Photo by luizclas from Pexels

Saya namakan hari ini sebagai PKPB 1 memandangkan ini hari pertama bermulanya fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat. Covid-19 nampaknya masih gemarkan Malaysia apatah lagi rakyatnya sudah mula lupa tentang penjarakan sosial, lupa tentang mask, tentang sanitizer.

Beberapa kawasan mencatatkan peningkatan kes dan hasrat untuk melihat negara ini bebas dalam masa yang terdekat memang sukar.

Menjelang ....

Saya resah. Raya ini memang sah kami akan beraya di KL dengan sambutan biasa-biasa, tanpa solat sunat Hari Raya, makanan yang enak-enak, kunjungan ke sana sini ...

Yang meresahkan tentunya kesendirian di sini, tak dapat bermaafan dengan emak dan abah, memeluk mereka, merasai air tangan emak dan menikmati kemeriahan hari raya. Namun, inilah hakikat yang harus dilalui. 

Bukankah saya pernah berimpian agar hari raya dan segala cuti-cuti ini semua dipercepatkan? Ya, sejak kecil entah sebab apa saya antara orang yang kurang menyukai raya, sebenarnya. Sebabnya biarlah rahsia dan tidak relevan pun untuk dicatatkan di sini. Nah, sekarang Tuhan bagi, beraya di kejauhan dan bersendirian.

Saya lesu...

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...