Friday, July 05, 2019

MIMPI

"Saya bersemangat pagi ini. Awak tahu, malam tadi saya mimpikan awak. Kita ...."
Ada apa dengan mimpi? 

Beberapa perkara menerjah fikiran apabila bercerita tentang mimpi. Saya Google dan tertarik dengan ini yang dipetik daripada laman IluvIslam.

Melalui buku yang berjudul “Fail Sulit Mimpi” yang ditulis oleh Ustaz Abdullah Bukhari Bin Abdul Rahim Al-Hafiz, saya kongsikan sedikit huraian beliau tentang maksud mimpi. 
Maksud mimpi ada 3 jenis. Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila waktu (kiamat) semakin dekat, hampir sahaja mimpi seorang muslim tidak mendustainya. Orang yang paling benar mimpinya ialah orang yang paling benar lidahnya. Mimpi orang Islam ialah satu bahagian daripada 45 bahagian kenabian. Mimpi itu tiga jenis: (1) Mimpi yang benar ialah perkhabaran gembira daripada Allah, (2) mimpi gangguan daripada syaitan (untuk menyedihkan) dan (3) mimpi yang dipengaruhi oleh jiwa seseorang (psikologi). Sekiranya kamu bermimpi sesuatu yang tidak kamu sukai, maka bangunlah bersolat dan usahlah diceritakan mimpi itu kepada manusia.” (Hadith riwayat Muslim)
Cerita tentang mimpi ada banyak. dan mimpi menurut Islam, jika buruk banyakkan istighfar dan berdoa. Jika baik, jangan pula cepat terpesona. 

Cepat juga fikiran menangkap kepada Surah Yusuf, kisah paling indah yang diceritakan dalam Quran. Melalui Suraf Yusuf, ayat 4-6, diceritakan:

(Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku". 
Bapanya berkata:" Wahai anakku! Janganlah engkau ceritakan mimpimu kepada saudara-saudaramu, kerana aku khuatir mereka akan menjalankan sesuatu rancangan jahat terhadapmu. Sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata bagi manusia. 
Dan demikianlah caranya Tuhanmu memilihmu, dan akan mengajarmu takbir mimpi, serta akan menyempurnakan nikmatNya kepadamu dan kepada keluarga Yaakub: sebagaimana Ia telah menyempurnakannya kepada datuk nenekmu dahulu: Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana". 

Demikian mimpi tidak pernah terlepas daripada perbincangan semesta. Tafsiran mimpi juga perlu dilakukan dengan cermat dan merujuk kepada orang yang berilmu agar kebimbangan kita berasas dan mendapat iktibar daripadanya.


 a

Mimpi bagi saya, seperti manusia lainnya. Adakala terkesan, adakala tidak dihiraukan. Namun, ada dua mimpi setakat ini yang mengganggu saya sehingga akhirnya saya ikat mimpi itu dalam bentuk cerpen. 

Cerpen pertama yang terhasil daripada mimpi ialah cerpen Pada Hari Buku Hilang Dari Raknya. Ia bermula dengan mimpi yang aneh dan kemudian apabila bangun pada keesokan harinya, sebahagian buku saya hilang dari rak. Kegusaran itu saya tumpahkan dalam karya ini. 



Cerpen kedua juga terbit hasil daripada mimpi yang aneh juga. Pada Hari Bibirnya Kehilangan Warna Merah.


Nampaknya saya perlu menunggu mimpi demi mimpi untuk menjadi ilham dan inspirasi menulis cerpen. Demikian. 
Selamat membaca. 
#julyblogposts #july2019entries

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...