Tuesday, July 30, 2019

SIBUK


Jika ada kesanggupan, akan ada kesempatan. 

Ayat keramat ini menjadi azimat buat saya, dan dia, yang sudah berjanji akan sentiasa ada untuk meneruskan usia yang masih tersisa ini. 

Benar kawan, jika kita sanggup, kita akan mengadakan kesempatan apa pun untuk memperbaiki, meneruskan, menikmati dan sebagainya.

Jika ada kesanggupan. Sanggup. Dengan rasa mahu dan cinta, tentunya, sesibuk mana pun - SANGGUP.


Benarkan perkara SANGGUP ini mampu membunuh segala halangan yang bernama malas, susah, leceh, sibuk dan lain-lain lagi?

Betul. Cuba praktikkan. 

Menyanggupi sesuatu yang diyakini boleh dilakukan - akan menambahkan lagi keyakinan untuk melakukannya. 

Menyanggupi sesuatu yang belum pernah dilakukan - akan menguatkan keinginan untuk mencuba melakukannya.

Menyanggupi sesuatu yang mustahil dilakukan - akan menguji kekuatan dan kelamahan diri dalam menangani sesuatu.

Jadi, mengapa novelmu tidak siap-siap Zalila?

Ya, saya tidak akan bercakap soal SIBUK lagi.

Barangkali saya belum sanggup. Barangkali.

Menangis.

--------

“Saudara sibuk ya? Maafkan saya....” 
“Ya, sebetulnya saya bergegas ....” segera dia memotong kata-kata gadis di hadapannya itu. 
“Baik. Baik. Maaf. Saya minta maaf kerana ganggu urusan saudara. Cuma, saya mohon, saudara dapat membalas persoalan-persoalan saya lewat e-mel yang saya kirimkan. Ia penting bagi saya.” Gadis itu berkata lagi dengan penuh harap. 
Dia serba salah. Namun, dia harus segera menamatkan pertemuan itu. Lalu dia mengangguk dan berkata, “Baiklah, saya akan balas sesegera mungkin. Maaf juga kerana saya agak sibuk.” 
“Ya ... ya saya faham. Saudara kan penulis dan pelajar sarjana.” Gadis itu kelihatan tersenyum manis dengan janji Hambali.

Sekian, novel yang tidak siap-siap kerana sibuk katanya. :P 




No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...