Friday, April 17, 2020

PKP Hari Ke-31: Air, Antara Kesempatan dan Waktu



Hari ke-31, rasanya kita mula terbiasa, malah tidak begitu kisah lagi dengan Covid-19. Orang mula berusaha meneruskan kehidupan dengan pelbagai cara yang ada sehingga sanggup melakukan penipuan demi urusan sendiri - mahu keluar dari rumah dan menyelesaikan urusan harian. Persetan Covid-19. Lihat, kesnya semakin mengecil dan kita sudah menang. Demikian kata mereka.

Hari ke-31, kita sudah lupa tentang ketakutan-ketakutan sebulan yang lalu. Kita rasa okey sahaja kalau keluar mengambil angin dan meneruskan urusan harian. Kita yakin waktu kita masih panjang, kesempatan hidup masih jauh.

Air I

Hari ini keluar rumah lagi. Ada urusan di pejabat yang harus dilangsaikan (pembetulan dokumen yang perlu dicetak dan dihantar kepada pelanggan). Keluar rumah dengan pesanan-pesanan kepada anak meminta mereka mengemas dapur, cuci segala pinggan mangkuk dan bersihkan tandas.

Di luar rumah cuaca begitu panas. Saya ambil keputusan singgah di kafe kegemaran, beli makanan siap-siap berserta teh ais - kononnya mahu sejukkan badan. Sampai di pejabat, buat pesanan makanan untuk anak-anak di rumah, dengan jangkaan saya mahu menyiapkan beberapa perkara tertangguh. Dalam masa yang sama mengingatkan lagi kepada anak tentang pesanan-pesanan saya sebelum keluar rumah tadi.

Petang, cuaca masih panas dan berbahang. Tidak ada tanda-tanda hujan akan turun. Jika diikutkan, sudah hampir seminggu hujan tidak datang. Cuaca panas dan belengas. Walaupun pernah diberitahu virus Covid alah dengan cuaca panas, entah kenapa saya lebih lega jika hujan turun lebat. Terasa segala virus dan kotoran lenyap ke dalam perut bumi.

Saya sampai di rumah, barulah anak-anak kelam kabut mahu cuci tandas. Saya jadi kecewa. Melihat singki penuh dengan pinggan tak berbasuh, menambahkan lagi angin dalam badan. Setelah selesai bilik air dibasuh, air paip terus berhenti.

"Air tiada!" Beritahu Iyad.

Dan tahulah perasaan saya bagaimana - geram!

"Sebab itulah ibu paling tak suka orang yang suka menangguh-nangguhkan kerja!"

Masing-masing diam, entah ambil iktibar atau sekadar tidak mahu ibunya berleter lebih panjang.

Air II

 "Saya suka sungai." Saya beritahu dia suatu ketika dulu.

"Saya suka pantai." Dia pula menyatakan kesukaannya.

Nyatanya, kami amat suka hujan.

Saya tidak tahu sejak bila kami mula akrab. 

Lama dahulu, bermula seperti setitis air hujan jatuh ke bumi sehingga berkumpul menjadi kolam persahabatan. 

Keruh jernihnya hanya kami yang faham. Sehingga kadang kala kami sendiri tidak selesa dengan kejernihannya - yang membias wajah kami, sikap kami sehingga sukar untuk menyembunyikan apa-apa pun. 

Keruhnya kolam persahabatan pula membuatkan perasaan jadi amat resah, gelisah dan berdarah.

Dan kami sangat meraikan segala bentuk air di sekeliling kami. 

"Nanti belikan air mineral."
"Eh, pokok lupa nak siram air."
"Hujan la. Tunggu sekejap ya."
"Saya demam, basah satu badan kena hujan."
"Buatkan kopi, boleh?"
"Jangan menangis."
"Cuba dengar bunyi hujan."

Fiksyen?

Kita tetap belajar banyak perkara melalui air yang melingkungi kita.

Air III

Saya teringat ketika mengikuti kembara ke Hatyai menggunakan kereta api beberapa tahun dulu, seorang staf penganjur bercerita tentang hikmah air. Air sebagai alat perakam yang baik. Bagaimana kepercayaan masyarakat Cina terhadap kuasa air. Bukan sahaja anak-anak mereka ke sekolah wajib bawa bekal air, malah sehingga bekerja, mereka akan bawa bekalan air sendiri. Jika di sekolah, katanya air tersebut mampu merakam ilmu yang diajar oleh sang guru. Dan ketika mereka meminum air itu, kefahaman lebih tinggi. 

Cerita itu sampai di situ. Saya pun tidak mengambil inisiatif mengambil tahu lebih lanjut, mengkaji, membaca dan mencari bukti-bukti saintifik dan juga bukti yang dinyatakan oleh Quran. Entah kenapa betapa rapuhnya sikap saya terhadap pengetahuan semesta. 

Air diperakui oleh saintis sedunia sebagai alat perakam terbaik sekali kerana ketepatannya apabila disukat pada dasarnya. Air sebenarnya boleh merakam setiap gema getaran yang dihadirkan baik dari bunyi termasuk dengan kata-kata dan juga dari hanya niat kita (tanpa kata-kata). Itulah keistimewaan air yang kita sangka hanya untuk pembersihan semata-mata. Sumber: Rahsia Air.
Entah kenapa persoalan tentang air hari ini mengejar-ngejar saya - kerana sedihnya hati apabila Umar yang sebelum ini menghilangkan kasut saya membawa kepada cakaran pada badan kereta yang dilakukan olehnya. Rasa mahu menangis.

Hujan yang turun main-main membawa kepada seorang teman yang sudah lama tidak ditemui.

Dan menanti air paip untuk urusan seharian di rumah, membawa kepada betapa pentingnya air berbanding hal-hal lain di dunia ini.





No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...