Thursday, April 23, 2020

PKP Hari Ke-37: Selamat Berpuasa, Mak, Abah!




Seperti tahun-tahun sebelum ini, Ramadan yang bakal dilalui bermula esok, hanya di sini sahaja. Jarang sebenarnya kami sekeluarga balik ke kampung meraikan Ramadan bersama keluarga. Jadi, tidaklah terasa apa-apa snagat apabila kerajaan mengumumkan hanya yang di kampung boleh bergerak ke KL (dengan surat izin). Yang berada di bandar, jangan balik ke kampung.

PKP hari ke-37, tiba-tiba merasai rindunya masakan mak menjelang sambutan puasa. Biasanya mak akan masak rendang daging, ayam masak merah, nasi minyak atau ketupat dan lemang yang sedap. Sup tulang jika abah ada membeli lembu.

Saya berhasrat ingin buat rendang juga, tapi belum ada keyakinan di samping perlu mencari bahan-bahannya yang banyak. Ada beli pes rendang, tapi tak sama dengan yang mak buat. 

Puasa dalam kawalan pergerakan begini rasanya tidak begitu membebankan. Pergi ke pejabat seminggu sekali dua sahaja (harapnya). Tiada bazar pun satu kelebihan juga. Jimat duit, kan. Konon. Entah-entah setiap hari order Foodpanda. Masak simple sahaja dah kalau betul nak berjimat dan didik diri serta keluarga menghayati Ramadan melebihi masak dan makan-makan.

Raya? Aduh, tak boleh nak fikir. Kalu ditakdirkan tidak boleh beraya juga di kampung, terima sahajalah. Sayu memang sayu.
Apa yang boleh kita harapkan ialah keselamatan dan kesihatan ahli keluarga yang tidak dapat berkumpul bersama-sama. Semoga semuanya jaga diri dan terhindar daripada Covid-19.

Selamat berpuasa, mak abah. Jaga diri. Insya-Allah panjang umur kita jumpa nanti.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...