Wednesday, April 22, 2020

PKP Hari Ke-36: Memilih Sibuk atau Sunyi?


It’s good that everyone’s busy with their own lives but I hope we’re not lonely
They say no news is good news, but the world’s grown too dangerous for that
Whenever something’s up, just call me
More precious than my dreams were my friends
When our town was our whole entire world
(Epik High - Us Againts the world)

Hari ke-36 PKP, kawan-kawan. Saya terbaca tentang 'new normal' yang saya sebutkan semalam. Saya silap sedikit. Hari ini membaca berita ini:

“Kriteria pertama ialah kawalan sempadan yang penting untuk mengelakkan kes import berlaku dan perkara ini kita belajar daripada negara lain.
“Kriteria kedua, kawalan pergerakan untuk memastikan tiada rakyat tempatan dijangkiti dan pentingnya untuk rakyat berada di rumah.
“Kriteria ketiga pula adalah berkenaan peningkatan fasiliti kesihatan, manakala kriteria keempat ialah keperluan menjaga golongan berisiko seperti warga emas, pesakit yang dirawat serta orang kurang upaya (OKU),” katanya.
Dr Noor Hisham berkata, kriteria kelima pula adalah mengenai mengadaptasi normal baharu dalam kehidupan seperti tidak berkumpul, tidak bersalam, penjarakan sosial dan memakai pelindung muka yang perlu dilakukan masyarakat hari ini.


“Kriteria keenam ialah pemerkasaan komuniti yang penting untuk menjaga kawasan yang tidak dijangkiti seperti zon hijau serta mengamalkan aktiviti normal baharu,” katanya.
Begitulah, budaya masyarakat akan berubah, bukan sahaja kerana trend semasa dunia, tetapi juga bencana dan penyakit.

Kita bagaimana?

Sedikit sebanyak tentunya budaya hidup kita juga berubah. Sebagaimana kehidupan semasa zaman sekolah, tentunya berbeza apabila menjelang remaja. Ramai kawan-kawan yang kita tinggalkan dalam menempuh dimensi baharu kehidupan. Begitu juga ketika menjejak dewasa, zaman tua dan hari menunggu mati.

Setiap dimensi kehidupan akan menempuhi 'new normal' (ah, kalau new norma pun ok kan?)

Ketika ramai (dalam satu kelompok), kita terpaksa menerima budaya yang paling dominan. Hendak tidak hendak, terpaksa ikut. Ia banyak berlaku ketika zaman sekolah. Kita terpaksa berkawan dengan orang itu atau ini untuk diterima dalam kelompok besar mereka.

Entah mengapa, dalam situasi sekarang saya berasa sedikit aman kerana kesibukan saya bukanlah kesunyian. Dan kesunyian saya tiada siapa sibukkan.

(Tiada idea nak tulis apa hari ini. Nantilah sambung)

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...