Sunday, April 26, 2020

PKP Hari Ke-40: Antara Sanggup dan Sempat...



Sudah masuk hari ke-40? Demikian lamanya kita mematuhi arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini. Bagaimana dengan awak? Sudah lupakan saya? 

Tiba-tiba saya teringat beberapa hal berkaitan dengan kesanggupan dan kesempatan. Hal ini banyak sekali 'kami' bincangkan, setujui dan laksanakan. 

"Jika ada kesanggupan, kita akan selalu memberi kesempatan." Dia berkata. 

Kebodohan hari ke-40

Banyak kebodohan yang kita lakukan sepanjang kehidupan. Sejak sekolah sehingga kini, dewasa dan tua. Jika dahulu mungkin boleh kita sebutkan kebodohan yang dilakukan sebagai proses belajar, proses menjadi matang. 

Namun, sehingga tua ini, masih juga kita sesekali melakukan kebodohan-kebodohan tertentu walaupun tidak sekerap dan seteruk dahulu. Tapi, bukankah itu fitrah manusia. Mana ada manusia yang terlalu pintar sehingga tidak melakukan kesilapan dan kebodohan tertentu. Malah, proses belajar itu mana ada had masa. Sehingga tua dan mati, kita belajar.

Sejak akhir-akhir ini, terkurung selama 40 hari barangkali memberi peluang untuk saya melihat diri sendiri - tentang hal-hal yang sudah berlalu, yang sedang berlaku dan tentukan yang akan datang.

Ada beberapa hal yang sungguh menghiris hati tetapi ia telah berlaku dan tak mungkin diputar semula. "Pride" dan keinginan menikmati hari-hari sedia ada seringkali bercanggah.
Hari ini entah kenapa bodoh sangat melanggan Viu semata-mata mahu menonton sehingga habis drama When the Weather is Fine. Drama itu sarat dengan perasaan yang mendalam disamping buku-buku yang diraikan.

Masalahnya, saya sudah membayar langganan tetapi masih tidak boleh akses ke drama premium. Walaupun tidak semahal mana, tetap berasa bodohnya melanggan sedangkan boleh sahaja menunggu  sehingga drama itu sedia untuk tontonan percuma. 

Dan kemudian, jumpa pula web yang menawarkan drama itu dengan percuma tanpa iklan lagi.
Rasa bodoh hari ini. Tapi bodoh sikit sahajalah.

Demikian, kerana sanggup, adakan sahaja kesempatan yang bagaimana pun untuk menikmatinya.

Dan kita ... nampaknya sudah lama tidak menyanggupi dan memperoleh kesempatan meraikan ruang-ruang yang kita senangi. Kan? Kerana PKP atau kerana sudah tiada kesanggupan?

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...