Friday, April 24, 2020

PKP Hari Ke-38: Chef: Three Star School Lunch



Apa khabar semua? Seronok la tu puasa hari pertama tak perlu ke sekolah, ke pejabat dan seumpamanya. Semua di rumah. Tidak perlu terkocoh-kocoh memasak hidangan. Banyak masa fikir mahu sediakan apa pada hari pertama puasa ini.

PKP hari ke-38, apakah perkara yang terbaik kita buat?

No one in this world who will not finish my food

Semalam memilih drama Jepun ini untuk mengisi waktu. Drama tahun 2016 ini mengisahkan seorang cef, Hoshino Mitsuko, seorang cef berbakat besar di sebuah restoran makanan Perancis yang terkenal, yang sangat meraikan masakannya dan memebrikan yang terbaik dalam setiap hidangannya. Untuk merasai masakannya, tempahan sentiasa penuh sehingga tiga tahun perlu menunggu. 


Namun, sikap Mitsuko yang mengikut 'kepala' sendiri ketika menyediakan hidangan dan hanya memilih bahan dan ramuan terbaik, menjadikan pengurus restoran sentiasa dalam konflik kerana perlu menyeimbangkan kos dan keuntungan. Dengan sedikit komplot, Mitsuko dikhianati, dan difitnah menyediakan makanan yang tercemar sehingga menyebabkan keracunan makanan kepada delegasi vip yang datang ke restoran itu. 



Hoshino amat terkejut kerana dia pasti hidangannya tidak akan menyebabkan keracunan. Bertambah kecewa apabila Shinoda (pengurus La Cuisine de La Reine) menghasut restoran lain agar tidak mengambil Mitsuko sebagai cef mereka sehinggalah suatu hari Mitsuko diberitahu bahawa dia memang sengaja disingkirkan kerana sikapnya yang tidak mempedulikan kehendak Shinoda.

Oleh kerana Mitsuko pernah memberi pendapat di stesyen televisyen tentang sebuah program makanan di sekolah, dia akhirnya dipelawa oleh penerbit program itu, Yaguchi Saki untuk berkhidmat sebagai tukang masak di sekolah.





Apa yang Mitsuko katakan? "Makanan di sekolah tidak habis kerana makanannya tidak sedap."

Mitsuko bukan sahaja berdepan dengan cabaran menyediakan makanan tengah hari untuk 300 pelajar secara 'live' setiap hari, malah dia juga berkonfrontasi dengan peraturan-peraturan penyediaan makanan yang ketat, kos yang kecil dan bahan yang terhad. 



Mampukah Mitsuko menyahut cabaran itu? Dalam masa yang sama, Takayama Haruko, anak perempuan yang pernah ditinggalkan ketika usianya 3 tahun muncul dan membawa konflik baharu. 

This is the best!

"Penyakit' Mitsuko bukan sahaja kagum pada diri sendiri, tetapi dia tidak akan berpuas hati jika pelanggan/pelajar hanya menyebut 'this is delicious'. Dia akan pastikan makanannya mencapai piawaian dirinya - sehingga orang yang menikmati masakannya menyebut 'this is the best'.

Drama ini sangat menarik pertamanya tentang kelainan pada plot cerita. Tidak seperti drama biasanya, Mitsuko tidak berlawan dengan sesiapa, walaupun restoran lamanya menggunakan resepi yang dihasilkannya, Mitsuko tidak peduli kerana dia percaya, hanya cef terbaik akan menghasilkan masakan terbaik. 

Setiap hari hidangan tengah hari untuk pelajar menemui cabaran-cabaran baharu. Namun Mitsuko mampu mengatasinya dengan kekreatifannya memanipulasi makanan sehingga makanan yang seringkali dibuang tidak akan bersisa di pinggan selepas Mitsuko mencari jalan menjadikan hidangan itu sesuai untuk pelajar dengan nutrisi yang ditetapkan dan kos yang disediakan.



Drama ini tentang perlawanan dengan diri sendiri untuk menghasilkan makanan terbaik kepada pelanggan. Sikap Mitsuko yang positif dan menerima pandangan (walaupun dalam nada sombong' begitu menghiburkan). 

Mujurlah hari ini saya cuti puasa. Melihat makanan yang dimasak dengan gaya yang bersemangat, sungguh membuatkan kita juga jadi teringin menikmati.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...