Tuesday, April 21, 2020

PKP Hari Ke-35: Letih, Rehatlah



Hari ke-35 PKP, sebenarnya saya sudah letih dengan 'new norma' ini. Tapi nyawa lebih penting kan? Beberapa kerja nampaknya kurang lancar. Ruang rumah, lap top yang kurang efisien serta SOP kerja yang berubah sedikit memungkinkan mood menjadi tidak keruan. 


Saya tidak pasti berapa lama lagi keadaan ini akan berlangsung. Ada yang kata sehingga puasa. Ada yang kata raya pun masih PKP. Ada yang kata sehingga hujung tahun. 

Di Malaysia, situasi terkawal walaupun kes dijangkakan akan meningkat akibat beberapa kluster yang baruy muncul - kluster pelajar yang pulang dari Indonesia, kluster Selayang (warga asing di pasar borong) dan kluster pelajar-pelajar tempatan yang akan dibenarkan pulang ke kampung masing-masing.


Sementara itu, keadaan negara masih perlahan. Banyak industri memperlahankan kegiatan ekonomi. Bermakna ramai yang kehilangan kerja, dibayar gaji separuh dan kehilangan punca pendapatan bagi yang bekerja sendiri.

Cabaran yang besar ini dihadapi dalam tempoh sehingga sekurang-kurangnya bulan Ogos. 

Demikianlah. Seletih-letih kita menangani kehidupan yang membosankan di rumah, ada orang bertungkus-lumus menyediakan nasi untuk keluarganya makan.

Tadi, dalam group whatsApp keluarga, sengaja saya bergurau apabila adik bongsu menunjukkan menu makan malamnya - nasi dan telur serta sedikit sayur. Saya sebutkan: Penat mak hantar sampai kolej belajar jadi chef.

Dia menjawab, "Nak buat macam mana. Tiada duit, tiada kerja."

Kemudian dia memecahkan rahsia, hotel tempat dia bekerja tutup sementara. Bermakna tiada kerja dan gaji untuk mereka. Saya terus jadi sedih. Berharap gaji segera masuk untuk saya bantu dia mana yang boleh.

Tadi juga, Syikin (adik ipar) telefon. Sekadar mahu berbual itu ini. Saya sebutkan, rindu dengan pau yang abah Tampin buat. Beli pau sejuk beku di sini, tak sama dengan keenakan pau abah. Rasa nak berniaga pau sejuk beku lepas PKP ni.

Jika raya pun tak dapat balik, saya sudah kena rancang mahu raikan raya di KL dengan cara bagaimana. Mungkin hanya masak sedap-sedap dan duduk sepanjang hari di rumah. Apa lagi kan?
Segalanya berubah. Ini new norma katanya. Kita beradaptasi dengan kehendak alam takdir Tuhan.

Jika letih, berehatlah. Jangan paksa diri melawan sesuatu yang kita tak mampu ubah. Tapi selagi nyawa masih ada, berusahalah.
Hari ini saya sedikit letih. 




No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...