Sunday, April 19, 2020

PKP Hari Ke-33: Menjadi Jujur

Photo by Suzy Hazelwood from Pexels
Hari ke-33 PKP, bagaimanakah kita jujur kepada diri sendiri dan masyarakat sekeliling tentang susahnya kita menjadi diri sendiri apabila berada di media sosial - sering kali tulisan kita dicemari persepsi dengan keadaan sekeliling.


Entah kenapa persoalan jujur tidak jujur ini muncul. Mungkin kerana terasa bosan dengan penulisan-penulisan yang tidak jujur termasuklah diri sendiri.

Jujur untuk siapa?

Membaca buku seseorang, apa yang kita cari? Cerita? Keseronokan plotnya? Perwatakan? Gaya bahaya penulisnya?

Saya pernah menyatakan betapa seronoknya membaca buku yang tulisannya jujur. Jujur bagaimana? Yang menulis kerana dia mahu menulis. Mahu bercerita. Mahu perkenalkan watak-watak yang unik dan menarik, mahu memberi pengajaran di sebalik kisah?

Yang tidak jujur, bagaimana?

Ia subjektif. Saya tahu. Sukar meletakkan nilai jujur tidak jujur dalam tulisan orang, sesukar kita mengatakan perbuatan seseorang itu jujur atau berselindung di sebalik sesuatu.

Pengalaman sebagai editor sangat kecil jika mahu mengatakan karya itu jujur dan karya ini tidak jujur.

Tetapi apabila mengikuti cerita di FB sejak semalam, ia boleh saya gambarkan sebegini:

Sebuah group masakan dibuat untuk berkongsi masakan yang tidak jadi. Dalam tempoh sehari sahaja group berkenaan menjadi 'page' dengan bilangan ahli ratus ribu (hampir mencecah 500k ahli).

Ini mengingatkan saya tentang group/page masakan satu lagi yang dibina untuk berkongsi apa sahaja masakan dan resipi untuk pengunjungnya.

Apa persamaan kedua-duanya?

Pengunjung berlumba-lumba berkongsi masakan (yang jadi dan tak jadi) dengan pelbagai tujuan dan sudah tentunya untuk meraih like dan komen yang banyak. Akhirnya medan perkongsian menjadi negatif dengan komen-komen pengunjung lain. 

Kerana takutkan atau elakkan komen negatif, seseorang yang berkongsi masakan akan menulis, 'jangan kecam'. Dari situ niat berkongsi demi kebaikan bersama sudah menjadi lain - takutkan pandangan orang. Ada juga yang berkongsi resipi dengan gambar palsu (gambar yang diambil di Google atau masakan orang lain)

Begitu juga dengan page baharu masakan tak jadi tu. Demi meraih 'like' dan perhatian orang lain, ada yang dikatakan 'fake' dalam memaparkan masakan yang tak jadi. Sengaja buat tak jadi, sengaja 'create' cerita itu ini.

Dalam hal penulisan buku juga sebenarnya ia berlaku.
Seseorang yang awalnya menulis untuk diri sendiri, kepuasan sendiri, akan mula berubah perspektif dan gaya jika tulisan itu mula didedahkan kepada umum. Pandangan orang, komen memuji atau mengeji sedikit sebanyak akan mempengaruhi gaya penulisannya. 

Saya pernah mengikuti beberapa penulis kreatif di media sosial yang pada awalnya menulis kerana meraikan penulisan itu sepenuhnya. Daripada tiada like sehinggalah banyak like dan share, dia terus menulis, lebih galak. Tapi tulisannya sudah hambar. Terasa dipaksa-paksa. 

Tapi ini tidak berlaku kepada penulis yang tidak popular di media sosial. Dia menulis kerana dia mahu menulis, dan bukannya kerana jangkaan orang sekeliling. 

Sebenarnya ini pandangan peribadi sahaja. 

Tulisan yang jujur pada zaman ini sudah semakin sukar dicari. Orang menulis untuk pelbagai tujuan - buat duit, kemasyhuran, dapatkan sesuatu, perhatian dan banyak lagi.

Sudah kurang karya yang memberi kepuasan kerana kurangnya penulis yang menulis hanya kerana kegilaan menulis.

Dan saya mengambil keputusan untuk tidak berkongsi beberapa catatan di sini di FB kerana saya mahu ia tersimpan di sini sebagai catatan peribadi. Lagipun siapa sahaja yang datang ke blog ini, kan?

Bagaimana mahu meraih semula kejujuran dalam berkarya? 

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...