Wednesday, April 29, 2020

PKP Hari Ke-43: Hari-hari yang Dinanti...






Sudah 43 atau lebih daripada 45 hari kita tidak berjumpa kan? Jumpa siapa? Tanya seorang kawan melalui mesej di telefon. Saya senyum membaca mesej itu tanpa menjawabnya.

PKP hari ke-43, dengar khabar sudah ada sedikit kelonggaran. Setiap keluarga boleh mewakilkan dua orang untuk keluar menguruskan keperluan keluarga. 

Saya seperti biasa, ke pejabat jika perlu, ke pasar raya pula lebih suka bersendirian daripada berteman. Kalau dibenarkan berdua pun, saya tidak mungkin membawa anak-anak kerana saya masih ragu dengan keselamatan mereka berkenaan Covid-19.

Menanti

Membaca tajuk itu saya teringat sebuah buku terjemahan (Jepun - BM) yang saya baca pada tahun 2009. Entah kenapa buku ini tiba-tiba menggamit fikiran untuk saya kaitkan dengan hal penantian, menunggu.

Ulasan buku boleh dibaca di SINI. Tentang perempuan-perempuan yang setia, perempuan yang terseksa, perempuan yang terpenjara.

Apa yang menariknya, perihal menunggu ini dikaitkan dengan kesetiaan. Betul juga kan. Jika tidak setia, tidak bolehlah kata penat menunggu. 

Sebenarnua saya sendiri tidak pasti apa yang saya nantikan. Tentang hal masa depan, entah esok saya pun tiada. Berbual dengan seorang kawan, pun hal yang sama dikemukakan - tak sabar menanti PKP tamat. Hidup saya stuck di sini (rumah). Tidak mampu buat apa-apa. Saya down. Saya hanya mampu mengenang hal-hal lalu dan tidak larat mahu fikirkan masa depan bagaimana. 

Dia yang baru merangkak dan bangun pada tahun 2020 ini, tiba-tiba diserang PKP yang memakan banyak masa dan tenaganya. Banyak urusan tergendala, banyak peluang tertutup dan tergantung.

Ya, ada orang yang begitu semangatnya - hanya mampu menanti dan menunggu. 

Mengapa menanti? 

Sebetulnya dalam lelah menanti (entah apa) sepanjang PKP ini, saya berasa sedikit lega kerana rantaian normal terputus - tidak melakukan hal-hal rutin, tidak terperangkap dalam lingkaran perasaan dan pergulatan yang sama. 

Sedikit lega. 

Menikmati kesendirian, kelapangan dan melihat diri sendiri membuatkan saya berfikir ke hadapan dan ke hadapan. Saya lelah mengenang hal lalu, menanti keajaiban dan mengulang tayang siri-siri yang disukai tahun-tahun yang ditinggalkan.
Saya mahukan yang baharu, yang mendatang, yang mengisi sisa-sisa usia, yang ingin saya jangkau. 

Hari ke-43, sedikit lega, saya tidak lagi perlu menanti. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...