Monday, April 27, 2020

PKP Hari Ke-41: Mahu Tahu?

Photo by Suzy Hazelwood from Pexels
Hari ke-41, kelihatan orang mula keluar dengan selesa - ke kedai, di jalan-jalan, stesen minyak, pasar raya dan di mana-mana. Virus Covid-19 katanya semakin reda di Malaysia. Beberapa negeri sudah mengisytiharkan kawasan 'hijau' bermakna kes positif semakin kurang.


Jika PKP ditamatkan 12 Mei, adakah saya akan berasa lega? Jujurnya tidak. Kita masih dalam fasa virus masih aktif di Malaysia dan tidak tahu siapa yang positif kerana yang disaring dan diperiksa hanyalah mereka yang berisiko dan terlibat dengan kluster-kluster tertentu. Bagaimana dengan yang tidak membuat saringan? 

Jika Malaysia diisytihar bebas pun, saya pasti keadaan benar-benar akan kembali normal selepas tiga bulan atau enam bulan seterusnya.

Ambil tahu.

Hari ini seorang rakan pejabat bertanya tentang beberapa patah perkataan yang menimbulkan kekeliruan. 'Mengemas kini' adakah satu perkataan atau dua perkataan? Sebut harga? Laman Web harus ditulis 'laman sesawang' atau okey sahaja dengan 'laman web'? Saya dengan separa yakin menyebut: Laman sesawang, yang kemudiannya saya buat carian di laman PRPM, 'laman web' diterima pakai.

Demikian kita dalam mencari tahu dan mahu tahu - akan melalui 'jalan' yang bersimpang sehingga akhirnya bertemu jalan yang betul. 

"Ah, DBP ni pun satu ..." ayat yang keluar dan membawa ingatan kepada buku Saharil, Teroris Bahasa yang saya baca beberapa hari lalu. Banyak hal bahasa yang patut kita ambil tahu dan ya, semua ini tanggungjawab mereka yang memegang 'badan bahasa' dalam menentukan kebolehan dan keluarbiasaan bahasa Melayu diangkat semula.

Mahu menulis tentang apa?

Masih dalam fasa menonton drama Korea berjudul 'When the Weather is Fine'. Drama yang agak perlahan tetapi plotnya laju (oh, saya terfikir ini: Saya selalu mengatakan peristiwa yang bergerak perlahan sebagai plot yang perlahan, tapi tidak.).


Dalam drama ini, selain hal saga kehidupan (banyak hal yang saya pelajari), paling membuatkan saya mahu meneruskannya ialah adanya hal-hal tentang buku - Kedai buku yang indah, aktiviti buku yang pelbagai, kelab buku yang membuatkan saya cemburu, buku-buku yang bagus. 


Dan tentunya saya sanggup melanggan Viu (dan kemudian batalkan) semata-mata mahu menonton drama ini tanpa iklan dan memecahkan dinding 'premium'. Kemudian baru tahu boleh menonton lebih nyaman di Kissasian.

Kenapa sanggup meluangkan masa dan tenaga untuk drama Korea ini, kali ini (setelah meninggalkannya dalam tempoh dua minggu)? 

Kerana watak-wataknya menulis dengan bahasa dan teknik yang menarik. Eun Seob menulis blog rahsianya di tengah malam, tentang cinta pertamanya, Irene. Dan Sim Myeung-Yeo, penulis novel yang trauma dan mula menulis kisah dirinya sendiri.

Dalam satu babak, editor (bekas kekasih Sim Myeung mendesaknya menulis dengan tawaran yang lumayan jika dia mampu menyiapkan novelnya. Kenapa lelaki itu mendesaknya? Semata-mata mahu tahu kenapa perempuan itu (Sim Myeung) meninggalkannya tanpa sebab lebih 10 tahun lalu.

Hal ini memberi satu pengalaman baharu buat saya, kalaupun sebenarnya saya pernah mengatakannya - selain menulis hal-hal paling dekat dengan diri, satu hal lagi yang patut penulis ambil tahu ialah menulis apa yang orang mahu tahu. Kedengaran biasa sahaja kan? Tapi mengapa orang membaca? Orang membaca kerana mahu tahu.

Kepada diri, sudahkah saya mengenal pasti mengapa saya mahu menulis novel? Atas desakan dia, keinginan mahu menyampaikan sesuatu atau saya patut mula ambil tahu apa yang orang mahu tahu.





No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...