Monday, April 20, 2020

PKP Hari Ke-34: Natsuko Kira; Cinderella yang Melawan Raksasa




Hari ke-34, Isnin, saya mendapat e-mel. Ada pembetulan perlu dilakukan. Hari yang baru bermula, ah, sebenarnya bangun lewat, terus menjadi laju. Bangun, bersihkan diri dan segera ke dapur. Membuka peti sejuk, melihat apakah makanan yang boleh dihidangkan pagi sehingga petang. Saya lihat dinding, jam menunjukkan pukul 9.15 pagi. 

Ada beberapa biji pisang tanduk dalam almari, sudah mula masak. Segera ambil, bancuh tepung dan panaskan kuali. Ketika memasak pisang goreng, teringat pula makanan untuk tengah hari memandangkan saya akan ke pejabat sebelum pukul 12 tengah hari bagi menyiapkan dokumen yang diperlukan. 


"Adli, pergi kedai, beli kurtiau, tauge, sawi ... bla bla..." Adli dengan lemaunya terpaksa pergi. Siapa lagi, kan? 

Semua siap di masak - semangkuk besar kuetiau goreng dan sepinggan penuh pisang goreng. Harap cukup untuk mereka di rumah ini. Saya ambil baju, gosok dan segera bersiap.

Dan ketika tiba di pejabat, baru teringat. Tak sempat makan apa pun yang di masak tadi. Oh ya, hanya seketul pisang goreng.

Melihat Ibu Bekerja

Wah, tajuk macam buku puisi Aan Mansyur - Melihat Api Bekerja. Ya, begitulah. Melihat ibu bekerja seumpama melihat api bekerja. Ada yang masak elok, ada yang hangus terbakar. Mungkinkah?

Sebetulnya saya teringat drama Jepun yang ditonton sejak semalam. Dan episodnya yang sedikit, hanya 10 episod dengan durasi tidak sampai sejam setiap episod, saya jangkakan boleh menyudahkan tontonan lebih awal. 

Sebetulnya saya menonton drama ini hanya kerana Nanako Matsushima. Pelakon Jepun yang comel ini kali terakhir saya tonton dramanya sekitar 1998 kalau tak silap melalui drama popular ketika itu Great Teacher Onizuka (GTO). Bagusnya drama bertemakan pendidikan dan perguruan itu, membuatkan saya membeli VCDnya walaupun mahal. Tapi sayang entah mana VCD itu hilang. 

Apa pun, saya tidak berharap yang hebat dalam drama Natsuko Kira (2016) ini. Sekadar mahu menikmati temanya yang berkaitan dengan ibu yang bekerja. Adakah cabarannya sama di Malaysia?

Natsuko Kira, Cinderella yang kehilangan Istana

Cerita mengisahkan Natsuko Kira, seorang wanita berkerjaya yang memegang jawatan ketua bahagian kreativ dalam sebuah syarikat pengiklanan yang popular, Toho Advertising. Perwatakannya yang kuat bekerja, tegas seiring dengan stereotaip wanita berkerjaya - sombong, tidak mahu mengalah dan memandang rendah keupayaan orang bawahannya.

Sehinggalah suatu hari, Natsuko pengsan kerana terlalu kuat bekerja. Dia diselamatkan oleh seorang lelaki, Kotaro Koyama yang akhirnya menjadi suami dan bapa kepada anak mereka, Sota. Dalam tempoh cuti bersalin selama tiga tahun, 'cinderella' itu bergelumang dengan urusan rumah tangga menguruskan anak dan suami.



Sehinggalah tempoh cuti itu tamat dan dia, Natsuko Kira, Cinderella itu kembali ke istana yang lama ditinggalkannya dengan izin sang suami.

Natsuko menghantar anaknya ke pusat jagaan kanak-kanak dan menuju ke 'istana' lamanya dengan bersemangat seperti dulu. Dia tidak menjangkakan sesuatu berlaku. Dalam tempoh ketiadaannya, syarikat mengalamai perubahan bukan sahaja dari aspek pengurusan malah hala tuju. 



Natsuko yang berharapan mendapat semula jawatan lamanya, ketua bahagian kreatif, terkejut apabila yang dijanjikan oleh pengarahnya berbeza sama sekali. Dia bukan sahaja tidak mendapat tempat di bahagian lama, tetapi hanya dijadikan 'decoration' di bahagian perniagaanuntuk menjaga imej syarikat yang kurang baik kebelakangan ini.

Cinderella yang melawan Raksasa

Maka bermulalah cabaran Natsuko menangani bahagian yang paling corot dengan staf yang kurang motivasi. Bukan sahaja aspek kepercayaan antara mereka gagal, malah cara kerja juga berbeza. Natsuko yang terbawa-bawa gaya lamanya dalam bidang kreatif sering kali bertentangan dengan staf senior bahagian perniagaan, Yoneda. Malah, setiap usaha mereka gagal akibat persaingan dalaman syarikat sendiri yang mengejar pelanggan yang sama.
Kerugian demi kerugian merapatkan hubungan Natsuko dengan staf bawahannya yang dulu diabaikan, Takagi. Walaupun Tagaki tidak menyukai Natsuko pada waktu itu, namun dia mengagumi beberapa sikap Natsuko apatah lagi dia sudah menggantikan tempat Natsuko sekarang.

Konflik juga berlaku dalam rumah tangga apabila Natsuko terpaksa menyerahkan tugas mengambil anak di taska kepada suaminya yang turut sibuk. Sehinggalah muncul Miyuki Sakabe, penjaga kanak-kanak profesional yang cemburu dengan kehidupan sempurna Natsuko. Sakabe mula memasang rancangan menggoda Koyama dan rumah tangga Natsuko mula bergoyah.


Tekanan di tempat kerja dan rumah tangga membuatkan Natsuko mula rapuh. Antara terkejar-kejar kerana perlu balik tepat jam 6 untuk mengambil anak, dan menguruskan projek-projek  syarikat yang bakal menentukan masa depan staf bawahannya.

Bahagian perniagaan akan ditutup! Ini bermaknaNatsuko akan kehilangan kerja. Walaupun dari awal dia tahu, dia sekadar 'decoration' di syarikat itu, namun Natsuko tidak menjadikan itu sebagai alasan sambil lewa. Kerja ialah kerja. Mereka diberi cabaran yang besar, untuk mendapatkan kontrak pengiklanan dengan amaun yang besar.
Mampukah Natsuko menyahut cabaran itu, dengan sekelilingnya yang penuh tikaman dan rumah tangga yang hampir runtuh?

Ibu bekerja dan cabarannya

Natsuko Kira membawa tema cabaran ibu bekerja di Jepun. Adakah situasinya sama dengan di Malaysia? Saya kira tak jauh beza apabila melihat diri sendiri.



Walaupun tidak berjawatan tinggi seperti Natsuko, perit getir ibu bekerja telah saya rasai sejak dulu. Bagaimana Sabtu Ahad yang terpaksa digadaikan demi tugasan di pejabat (ketika menjadi wartawan dahulu). 

Kini, walaupun tidak melibatkan banyak kerja di luar, tetap ada caran tersendiri. Menguruskan anak-anak ke sekolah, mengambil tahu soal pelajarannya dan menguruskan masa antara kerja pejabat dengan rumah.

Apatah lagi melibatkan soal emosi - kepenatan bekerja, mood yang tibak baik dari rumah atau dari pejabat dan banyak lagi. 

Saya? Saya sendiri masih gagal menguruskan semuanya dengan baik. Sangat banyak kelompongan yang saya sedari dan terlepas pandang. 

Begitulah cabarannya. Dan kita bukan suka-suka mahu bekerja meninggalkan anak begitu begini. 

Namun, apa pilihan kita, kan. 












No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...