Tuesday, April 28, 2020

PKP Hari Ke-42: When the Weather is Fine



Hari ke-42, kita berteka-teka dengan segala apa yang yang akan berlaku minggu hadapan, dua minggu lagi, bulan akan datang dan bagaimana seterusnya kita habiskan tahun 2020 yang keramat ini.

Hampir setengah tahun 2020 ini kita menjalani norma yang berbeza. Tentunya kita sendiri tidak menjangkan beginilah 2020 yang akan kita jalani berbanding dengan sangkaan-sangkaan 20 aatau 30 tahun lalu ketika wawasan 2020 dilaungkan sebagai tahun yang gemilang, puncak kemodenaan dan kemajuan negara.

Tiada siapa yang menduga, beginilah 'masa depan' yang kita bayangkan dahulu - terkurung, mengubah hampir 80 peratus kebiasaan harian, bergulat dengan masalah yang tidak diduga dan masing-masing bergelut dengan pergolakan politik dalaman. 

When the Weather is Fine, tentang kehidupan dan kehilangan


Apabila ada kehidupan, tentu ada kematian (kehilangan). Tidak kiralah kehilangan keluarga, cinta, kawan, kerja, kegembiraan, keinginan hidup dan sebagainya. 

Demikian drama 16 episod ini dilangsungkan. Cerita yang bergerak dengan perlahan tetapi menarik kerana setiap babak dilatari dengan musim sejuk dan musim bunga yang indah. Setiap watak memegang plot yang tersendiri dan merangkumi seluruh kehidupan manusia. Jadi bagaimana ia bermula? Tiada permulaan. Ia hanya menceritakan tentang manusia dan perjalanan hidup mereka sahaja.

Musim sejuk (winter), orang-orang berkumpul di rumah, mengurangkan aktiviti luar dan berjaga-jaga dengan kesihatan. Musim sejuk itu, Mok Hye Won mengambil keputusan meninggalkan Seoul dan pulang ke kampungnya, Bukhyeon. 

Kepulangan itu bukan sekadar cuti musim sejuk sahaja tetapi Hye Won patah hati dengan Seoul yang terlalu keras terhadap dirinya. Menetap di rumah tumpangan peninggalan neneknya, Hye Won menemani mak ciknya, Sim Myung Yeo, seorang penulis novel yang popular suatu ketika dulu. Sikap dingin mak ciknya membuatkan Hye Won berasa sangat sendiri sehinggalah dia singgah di kedai buku tidak jauh dengan rumahnya.

Goodnight Bookstore, sebuah kedai buku milik kawan sekolahnya Eun Soeb menjadi tempat Hye Won mengisi musim sejuknya. Beberapa hal tentang buku menarik minat Hye Won apatah lagi setiap minggu diadakan pertemuan ahli kelab buku yang penuh pengisian.



                                                                                                



Hari demi hari Hye Won menemui perkara baharu dalam dirinya, terutama tentang Eun Soeb yang kehaidrannya tidak disedari semasa mereka sekelas dahulu. Namun, tanpa disedari Eun Soeb telah lama memendam perasaan kepada Hye Won yang ditulis sebagai 'Irene' dalam blog rahsianya. Maka, setiap babak seterusnya menemukan serpihan-serpihan peristiwa lama yang menyambungkan 'puzzle' antara mereka. 

Dalam masa yang sama Hye Won mengetahui sedikit sebanyak latar belakang Eun Soeb yang berbeza daripada rakan-rakan lainnya dan ini mengingatkan Hye Won tentang dirinya yang turut mengalami peristiwa hitam dalam keluarganya. 

Musim sejuk itu, membuka banyak cerita silam dan membuatkan Hye Won belajar menemukan kehangatan dalam hatinya yang beku terhadap hidup selama ini. Kehadiran Hye Won juga memberi cerita yang indah buat Eun Soeb yang sememangnya telah lama jatuh cinta kepada gadis itu.

Cinta berputik. Adakah Hye Won mampu meneruskan perhubungan itu sedangkan dia hanya mahu mengisi musim sejuknya bersendirian. Kehadiran Bo Yong, rakan sekolahnya dahulu menggamit kembali kepedihan berada di tempat ini. Apa pula rahsia yang terbongkar tentang kematian bapanya yang diketahui dibunuh oleh ibunya sendiri. 

Musim sejuk berakhir, Hye Won seperti yang dijanjikan, dan semakin terluka dengan rahsia besar keluarganya, mengambil keputusan meninggalkan Bukhyeon dengan rasa cinta yang tidak pasti bagaimana pengakhirannya dan juga tercalar oleh persahabatan zaman sekolah yang dikhianati Bo Yong.

Hye Won meninggalkan Eun Soeb selepas tamatnya musim sejuk. 

Apa yang paling ditakuti oleh manusia?


1. Kehilangan - Setiap orang amat takut dengan kehilangan, serik dengan kehilangan dan bersedia dengan kehilangan. Eun Soeb, lahir daripada keluarga 'gunung', kehilangan ibu dan bapa sejak kecil lantas dijaga oleh sebuah keluarga yang sederhana. Eun Soeb terbiasa hidup sendirian dan bersedia dengan kehilangan-kehilangan dalam hidupnya.


2. Kekeluargaan - Apakah yang harus sebuah keluarga ada? Kebahagiaan, kebersamaan. Kekeluargaan yang ditunjukkan oleh keluarga angkat Eun Soeb sangat indah. Mereka menyayangi Eun Soeb melebihi anak sendiri. Banyak babak yang membuatkan air mata jatuh melihat besarnya kasih sayang keluarga kepada anak-anak. Namun, tidak semua keluarga bahagia. Keganasan rumah tangga menjadi isu besar dalam drama ini apabila bapa Hye Won dibunuh oleh ibunya sendiri. Namun, Hye Won tidak tahu di sebalik kesedihan kehilangan bapanya, ibunya berasa sedikit lega tidak lagi menjadi mangsa keganasan suaminya sendiri.


3. Percintaan - Cinta pandang pertama, siapa yang tidak percaya? Ada orang tidak mampu memiliki cinta pandang pertamanya, melupakan lalu diganti dengan cinta seterusnya. Namun, ada yang berpegang teguh kepada cinta pertama sehingga menjadi harapan untuk memiliki dan terus memiliki. Eun Soeb jatuh cinta dengan Hye Won dalam babak-babak yang tak tersangkakan - di stesen kereta api ketika mereka bertemu tanpa bersapa, dengan kekecewaan masing-masing dalam kehidupan. Cinta monyet zaman sekolah juga dipaparkan melalui watak Hwi yang periang dan optimis. Hwi, adik kepada Eun Sob menceriakan drama ini dengan tingkah lakunya yang sangat menyukai rakan sekolahnya. Cinta tidak menjadi ditunjukkan melalui watak Bo Yong, yang berusaha keras mendapatkan perhatian lelaki yang disukai sejak sekolah, Eun Soeb. 





4. Buku - Terlalu banyak babak buku yang saya sukai dalam drama ini. Buku bukan sahaja hadir sebagai penghias drama tetapi juga mengisi slot-slot yang berkaitan hidup manusia. Kedai buku Eun Soeb sangat menggamit rasa. Dengan sajian kopi yang aromanya seperti mengajak penonton masuk ke dalamnya. Paparan buku-buku menarik, aktiviti kelab buku yang membuatkan saya cemburu - ah, adakah orang kampung begitu berminat dengan buku? Budak kecil? Seorang penjual lampu? Seorang suri rumah? Semuanya berkumpul demi minat yang sama, buku. Babak pengumpul buku 'rare' juga diselitkan, disamping seidkit kritikan terhadap industri buku dan penulisan karya sastera di sana. Mak cik Hye Won, Sim Myung Yeo juga seorang penulis yang mempunyai pandangan-pandangan bernas tentang penulisan. Dan bagaimana kekasihnya menjadi editor sebuah penerbitan semata-mata kerana mahu tahu kegagalan cinta antara mereka, sungguh menarik.


5. Blog dan surat - sebagai ekspresi perasaan apabila kata-kata tidak mampu membantu menyelesaikan kemelut perasaan antara watak. Eun Soeb menulis diari dalam blognya, tentang cintanya kepada Hye Won, surat-menyurat antara ibu Hye Won di penjara dengan mak ciknya, dan bagaimana surat menjadi penyelamat kepada mereka yang tidak pandai menunjukkan perasaan kasih dalam bentuk perbuatan. 

6. Suasana yang cantik dan menarik dalam setiap babak amat berkesan di hati. Cantiknya musim sejuk. Cantiknya musim bunga, cantiknya suasana kampung dalam kerja bergotong royong menyudahkan tanaman, bersosial antara mereka dan bersikap sebagai masyarakat yang mengambil tahu hal setiap ahlinya.

7. Cerita berselang antara dua sudut pandangan watak. Di sebalik cerita, kita diberitahu tentang cerita disebaliknya daripada watak lain. Ini bermakna cerita secara penuh dipaparkan kepada penonton. Walaupun berulang babak yang sama, ia tetap menarik kerana diceritakan oleh dua watak berbeza. 

Butiran lanjut drama: 

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...