Saturday, April 25, 2020

PKP Hari Ke-39: Tentang Hal Kecil yang Besar



Hari ke-39 PKP, 2 Ramadan, keluar ke pasar raya Hero untuk membeli sedikit barang keperluan dapur. Seorang rakan meminta bantuan namun keadaan saya juga tidak begitu baik. Saya serahkan kepada Tuhan, bantu rakan itu dan ... 

Terima kasih tuan atas pemberian. Sangat saya hargai.

Hal kecil yang besar

Barangkali kita tidak begitu mendalami keadaan orang. Kesusahan orang, kesulitan dan halangan-halangan yang dihadapi olehnya, maka beberapa situasi kita tidak ambil peduli. Kecil bagi kita, namun sebenarnya besar bagi orang lain. 

Kenyataan itu umum dan boleh dikaitan dengan pelbagai situasi. Sebagai contoh, kita meminta bantuan kewangan daripada rakan tetapi pemberian ditangguh-tangguhkan, sedangkan yang meminta menunggu saat demi saat bantuan itu. 

Saya bukan orang senang. Ada ketika meminjam-minjam (dan ada yang bertangguh dilunaskan). Dalam situasi ini saya dihadapkan dengan pelbagai jenis rakan - dan alhamdulillah kebanyakan mereka amat baik hati, memberi dan membantu tanpa syarat. 

Mungkin bagi kita ini hal kecil sahaja, membantu meringankan beban kawan, tapi percayalah bantuan itu amat besar bagi yang menerima dan memerlukannya. 

Semoga sekalian yang baik hati dalam rahmat Allah jua sentiasa. 

Hal besar yang dikecilkan

Sepanjang hari ini sebenarnya resah. Namun, saya tahu, itulah roda kehidupan. Tidak setiap waktu kita akan berasa bahagia dan senang. Tiba-tiba adik bongsu pula mesej, mengatakan dia ada di sekitar kawasan perumahan. Terus saya jemput datang ke rumah untuk berbuka sama-sama. 

Sebetulnya, berasa kasihan juga dengan adik. Hotel tempat dia bekerja sudah mula menawarkan cuti tanpa gaji secara sukarela. Sudah tentu ini banyak menimbulkan konflik kerana pekerja seperti adik mungkin dalam situasi dizalimi. Namun, saya tidak tahu mahu  bantu dalam bentuk apa. Buat masa ini adik menjadi 'runner' untuk syarikat penghantaran (Lalamove). Saya cuma berharap dia okey dan dapat kerja lebih baik selepas ini. Apatah lagi dia bakal mendirikan rumah tangga, tentulah banyak yang perlu difikirkan untuk majlis dan kelangsungan perkahwinan itu nanti. 

Setelah adik balik, fikiran saya masih tidak tersusun. Entah kenapa. Memang ada harinya kita akan mengalami situasi begini. Tak tahu nak buat apa walaupun ada kerja patut dilangsaikan. 

Saya melayari Internet, melihat FB yang semakin membosankan, melihat WhatsApp yang kurang aktif sehari dua ini (cuma Yaya rajin betul buat Videocall, dapatlah borak dengan Maira). Buka Viu dan satu per satu drama yang ditawarkan dibuka, tutup, buka, tutup. 

Sehinggalah saya terasa mahu menonton sebuah drama baharu 'When the Weather ia Fine'. Memang sejak awal drama ini diiklankan, saya mahu menontonnya kerana ia menyelitkan tentang buku dan plotnya yang nampak perlahan pastinya bermain dengan sinematografi yang cantik.

Baru menonton episod satu, perasaan sudah terasa nyaman. Kisah tentang dua watak yang merupakan teman satu sekolah 10 tahun lalu dan mengimbas pelbagai memori (yang terselindung) antara mereka.

Sekecil-kecil pandangan mata, dialog, gerak badan dalam drama ini (terutama di dalam kedai buku milik si lelaki), mempunyai emosi yang sarat.
Saya bertanya kepada diri sendiri. Bila kali terakhir saya merenung sesuatu atau perkara dengan sebenar-benar rasa dan sebesar-besar fikiran?

Bila kali terakhir saya mengambil tahu secara mendalam akan sesuatu hal yang bergelintar di sekeliling diri saya?

Bila kali terakhir saya bersemangat menulis dengan perasaan sedar, dan bukan terpaksa?

Bila kali terakhir saya mengkritik sesuatu dan berakhir dengan hanya percakapan?

Ah, melihat drama ini banyak perkara besar yang saya kecilkan dan tidak ambil peduli sejak ketuaan melanda. Tapi bukankah tua itu sepatutnya menjadikan saya lebih banyak bertenang dan mencatat sesuatu yang lebih bermanfaat?

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...