Saturday, April 18, 2020

PKP Hari Ke-32: Life Finds a Way: Pergelutan dengan Siapa?



I wanna start over from age 12,
Now I know for sure what I'm good at
I can be more honest with myself
I wanna start over from age 12,
A wasted day
A meaningless week,
A messed up year,
A pointless decade
I would never ever ruin it again
If I can start over...
(Triplefire)

PKP hari ke-32, Sabtu dan kemurungan melanda tiba-tiba. Mungkin kerana memikirkan adakah PKP akan dilanjutkan lagi pada ketika umat Islam akan menyambut bulan puasa minggu hadapan? Tentang puasa, okey lagi. Eloklah duduk di rumah sahaja. Bagaimana dengan raya? Adakah raya tahun ini akan menjadi raya yang paling aneh dalam hidup saya?

Sepanjang hari kepanasan berada di dalam rumah (Oh Tuhan, berilah rezeki lebih baik untuk saya menyewa atau beli rumah yang lebih selesa untuk diri dan anak-anak). Sebetulnya rumah ini okey sahaja sebagai tempat perlindungan. Ada orang yang tiada rumah pun kan? Yang terpaksa berhimpit-himpit dan sebagainya. Bukan saya mengeluh, tapi jika saya mampu, saya mahu cari lebih baik. Bukankah itu fitrah dalam diri manusia yang normal - menginginkan sesuatu yang lebih baik untuk masa depannya?

Alhamdulillah, petang tadi hujan agak lebat. Sempatlah Umar bermain hujan dan keluar menghirup udara lebih bersih setelah sepanjang hari belengas dan rusuh bergelut dengan ibunya yang mula memaksa dia belajar itu ini.

Life Finds a Way: Tentang Pergaduhan dengan Diri Sendiri

Adakah kita ditakdirkan menjadi apa yang kita lakukan dan wujud hari ini? Mengapa jadi editor? Mengapa jadi penulis. mengapa kerja ini, kerja itu, tidak bekerja ... bla bla bla...

Setiap sesuatu ada puncanya, gagal atau jaya.

Begitulah Hirofumi Watanabe wujud. Ditakdirkan dia menyukai filem, menyukai kebebasan, menyukai hal-hal yang tidak mengikat.

Apabila filem-filemnya tidak berjaya malah mendapat kritikan yang hebat, dikutuk serta tidak mendapat apa-apa dana atau keuntungan, Watanabe mula kecewa dan hidupnya menjadi tidak terurus.
Babak dalam kereta bersama kawan baiknya sejak kecil, Kurosaki, Watanabe mula memperkatakan segenap hal tentang perfileman. ia bermula dengan mengkritik masyarakat Jepun yang mempunyai budaya yang menjengkelkan - terlalu kuat bekerja dan terikat dengan peraturan.

Babak dalam kereta ini juga mengandungi simbolisme yang dekat dengan dirinya - masih bergerak, berjalan dan melalui banyak tempat serta orang.

Sepanjang berada dalam kereta yang bergerak itu, Watanabe menyatakan masyarakat Jepun sinonim dengan semut (ant) yang diketahui umum kuat bekerja dalam sistem yang ditentukan berbanding masyarakat Perancis yang boleh disamakan dengan grasshopper (cicadas - riang-riang, sebenarnya).

"Grasshopper memberi hiburan dengan muziknya (bunyi) ketika musim sejuk di Perancis." Kata Watanabe.



Masyarakat Jepun tidak pandai menilai filem, tidak memberi kebebasan kepada pembuat filem malah tidak pandai menikmati apa itu filem. Ini amat mengecewakan Watanabe yang kononnya sudah sedaya upaya menghasilkan filem untuk masyarakatnya. Dia juga berbangga dapat ke Perancis bergaul dengan pembikin-pembikin filem yang lebih besar.

Rutin harian Watanabe menjadi bosan apabila tiada satu pun skrip dapat ditulis. Dia hanya melepak di kedai kopi kesukaannya (oh cantiknya kedai itu), minum kopi berjam-jam dan balik. Sampai di rumah, hanya baring, termenung dan sesekali berjalan mengitari sawah padi untuk ambil angin (menangkap ikan? Udang?).




Suatu hari dia mengalami kesakitan di seluruh badannya, lalu ke hospital. Keadaannya agak teruk, demikian menurut doktor kerana rutin hariannya yang tidak sihat - stres, pemakanan tidak seimbang dan tidak bersenam. 

Dia tidak menghiraukan hal itu, sehinggalah suatu hari dia mendapat sepucuk surat daripada peminatnya. Sayangnya surat itu tidak langsung memuji filemnya tetapi mendesak dia agar tidak membuat filem lagi. 



Watanabe sangat kecewa dengan keadaan itu. Namun dia percaya dia masih punya waktu untuk memperbaik situasi setelah hampir banyak masa, tenaga dan ruang dibazirkan begitu sahaja.

Bagaimana akhirnya? Adakah minat dan kepercayaan kepada diri yang mendalam mampu membantu Watanabe mengisi semula hatinya dengan kesukaannya itu? 

Bagai Melawan Bayang-bayang Sendiri ...

Watanabe dalam filem ini yang juga merupakan pengarahnya membawa mesej tentang perfileman di Jepun yang mula dilihat kelam. Pada babak akhir, dinyatakan beberapa soalan kepada umum tentang apa itu filem, filem apa yang diminati, pengarah dan pelakon kesukaan dan pelbagai soalan lagi (babak 'interview' ini menarik)

Apa sebenar masalah perfileman di Jepun? Siapa yang ambil peduli? Apa peranan penggiatnya?



Menurut Hirofumi:

Life Finds a Way' is a comedy set in a Kitakanto country town,which depicts the life of a film maker struggling in a little corner of the Japanese film industry. I hope you have a laugh, check out the music by Triplefire and enjoy the film.

Demikian filem ini dihasilkan atas kerjasama dengan Moosic Lab yang bergabung dengan Japanese Film Festival dalam membawa persoalan tentang dunia filem dan muzik di Jepun. 

Sebetulnya ini filem ketiga yang saya tonton dalam projek ini. Memang kesemua filem gabungan pembikin filem dan pembuat muzik. Saya fikir di Malaysia, kita patut buat begini bagi menyokong sesama industri. 

Untuk dunia buku terutamanya, yang bukan industri menguntungkan (walau di mana-mana negara), kerjasama dengan pelbagai pihak berlainan industri amat perlu. Buku seharusnya wujud dalam industri seni, pelancongan, kebudayaan, industri tani dan banyak lagi.

Tapi mengapa buku amat peribadi sifatnya, sendiri dan terbiar?

No comments:

Post a Comment

Pergilah, Kekasih Hati Kami!

Allahuakbar! Demikian ketika kami mendengar khabar Bella ditidurkan selepas mengalami kesukaran bernafas minggu lalu. Namun begitu, ibunya b...